یک استاد حوزه علمیه گفت: حضرت سیدالشهدا (ع) به دنیا دفاع از حق و نترسیدن از مرگ را یاد داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه و سخنران مذهبی در حسینیه امام خمینی (ره) در پاسخ به این سوال که باید آدم چکار کند تا در حوادث آرامش داشته باشد؟ گفت: امام سجاد (ع) می‌فرماید: خداست که آرامش را در قلب‌ها قرار می‌دهد. 

حجت‌الاسلام رفیعی یک جمله از یکی از دشمنان امام حسین (ع) نقل کرد و افزود: هلال بن نافع ابتدا می‌خواست امام حسین (ع) را در قتلگاه به شهادت برساند، اما بعد منصرف شد. او گفت من به قصد قتل حسین (ع) به قتلگاه آمدم، بخدا قسم ندیدم کسی که این چنین تمام بلایای آدم بر سرش آمده و در اوج مصیبت باشد، اما آنقدر قلبش آرام و استوار باشد. اینجاست که امام سجاد (ع) می‌فرماید: پدرم و اصحابش آرام بودند. دشمن می‌گوید من وقتی آرامش و نورانیت حضرت اباعبدالله (ع) را دیدم، از کشتنش منصرف شدم. 

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: ابن ابی الحدید جمله‌ای را نقل کرده است. او می‌گوید وقتی حادثه کربلا تمام شد و سر‌ها را بالای نیزه کردند و لشکر چند هزار نفری بازگشتند، آقایی رو به فرماندهان کرد و گفت این همه آدم برای این تعداد رفتند؟! یکی فرماندهان گفت که آنها دو ویژگی داشتند. اول اینکه نمی‌ترسیدند، دوم عاشق مرگ بودند. کسی که نترس و عاشق مرگ باشد، می‌توان کاری با او کرد؟ ابن ابی الحدید نقل می‌کند آقای بزرگان و جوانمردان امام حسین (ع) است. حضرت سیدالشهدا (ع) به دنیا دفاع از حق و نترسیدن از مرگ را یاد داد.

وی با بیان اینکه چگونه می‌شود انسان سختی بکشد، ولی مثل اصحاب امام حسین (ع) نشاطش را حفظ کند؟ توضیح داد: شاید به ذهن بعضی‌ها خطور کند که ما در زیارت عاشورا می‌خوانیم که دشمن بعد از شهادت امام حسین (ع) خوشحال بود. ما دو گونه شادی داریم؛ شادی حق و شادی باطل. کسی که با گناه شاد است، نمی‌توان عنوان شاد بودن را بر او گذاشت. کسی که با سقوط دیگران شادی می‌کند، آن شادی شادی نیست!

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.