یک منتقد گفت: تولد و قوام هنر دینی تعزیه و آیین‌های نمایشی مذهبی در تاریخ ایران و اسلام، قدمتی دیرینه داشته است.

جبار آذین؛ منتقد و مدرس سینما و تلویزیون درباره برنامه مجلس واقعه گفت: تعزیه در بستر، فضا، دنیای نمایش و همچنین ارتباط پویا و تاثیرگذار با مضامین و آموزه‌های دینی و انسانی و اجتماعی بویژه وقایع و رخداد‌ها و شخصیت‌های عاشورایی، پیوند و جایگاهی شامخ، عمیق و سازنده و شاخص دارد و در مسیر تکامل انسانی و الهی ، نقش بنیادین را ایفا می‌کند. 

وی ادامه داد: تولد و قوام هنر دینی تعزیه و آیین‌های نمایشی مذهبی در تاریخ ایران و اسلام، قدمتی دیرینه داشته و اجرای آن در طول تاریخ ایران و جهان، عامل رشد و شکوفایی هنر‌های نمایشی از یکسو و حفظ میراث مذهبی و جلب موحدان، متدینان و مسلمانان و دوستداران آثار نمایشی از سوی دیگر بوده است. 

مجلس واقعه

آذین اظهار کرد: تعهد، علاقه و باور گروه‌‌های دینی ایرانی که هنر آن‌ها در شمایل تعزیه تجلی یافته و از ایران زمین به سراسر جهان و کشور‌های اسلامی گسترش یافته است، سبب بروز و ظهور تشکل‌های نمایشی مذهبی باعنوان گروه‌های تعزیه خوان و هنر تعزیه شده که از دیرباز در کشور ما به اجرا در آمده است و با زندگی، اعتقاد‌ها و مناسبات مردم درآمیخته است.

او ادامه داد: گرچه هنوز هم به مناسبت‌ها و در شرایطی، تعزیه کم و بیش به اجرا در می‌آید و نسل‌های پیشین که پیشتر در محله ها، میادین و حسینیه ها و اماکن مذهبی شاهد تعزیه ها بوده اند، با آنها خاطره بازی می‌کنند، ولی به دلیل برخی مسائل و نظرها، برخلاف دهه‌های نخست انقلاب اسلامی که اجرای هنر تعزیه بسیار رونق داشت و ده‌ها گروه تعزیه خوان جدید متولد شدند و هنر تعزیه باترکیبی از عناصر نمایشی و تئاتری، شمایلی نویافت، دیگر تعزیه خوانی بازارگرم خود را ندارد و نسل‌های جوان و نوجوان از این هنرملی و آیینی اطلاع کاملی ندارند و به جایگاه موثر آن در ارتقای باور‌های دینی واقف نیستند.

مجلس واقعه

این منتقد عنوان کرد: با آنکه اجرا‌های تعزیه به شکل‌ها و شیوه‌های سنتی و مدرن، طرفدارانی دارد، اما به نظر می‌رسد که گونه سنتی با ویژگی‌ها و ضوابط خود، همچنان پایگاه اجتماعی و دینی اش را نزد مردم حفظ کرده است. گروهی از هنرمندان کاربلد و متدین با هدف احیای اجرای هنرعاشورایی تعزیه که محتوای آن با عاشوراییان و شهدای والای کربلا عجین است و آشنا کردن نسل‌های جوان ونوجوان بااین هنرملی و اسلامی، برنامه جذاب و تاثیربخش و ارزشمند ویژه‌ای را تدارک دیده‌اند که از منظر نو و بدیع به تعزیه می‌پردازد و موفق شده بینندگان میلیونی سیما و شبکه نسیم را با خود همراه و همدل نماید.

مجلس واقعه

این کارشناس بیان کرد: این برنامه تاریخی و دینی واجتماعی مجلس واقعه نام دارد و هنرمند سرشناس حوزه موسیقی کشور، آریا عظیمی نژاد از زاویه‌ای جدید و با معیار قراردادن عنصرموسیقی در مقام مجری و راوی، رخداد‌های تعزیه را در این برنامه روایت می‌کند. تولید وپخش برنامه محرمی مجلس واقعه که در امتداد توجه خوب رسانه ملی در پاسداشت هنر‌های آیینی و تعزیه اجرایی شده، گام تحول آفرین دیگری در کارنامه رسانه ملی به همت سازندگان این برنامه است.

وی افزود: در هر قسمت از مجلس واقعه بامحوریت واقعه حماسی و جانسوز عاشورا به مبارزات الهی یکی از قهرمانان آسمانی کربلا پرداخته می‌شود این برنامه احیاگر و ارزشی که بااستقبال مردم متدین و هنرمندان و عزاداران عاشورایی روبروشده را سید مصطفی احمدی تهیه کرده است. اوبایاری گروهی از هنرمندان حرفه‌ای درپشت وجلوی دوربین و دعوت ازهنرمندان تعزیه خوان ازسرتاسرکشور و گفت‌وگو باآن‌ها و کارشناسان و حفظ مختصات هنرعاشورایی تعزیه درمتن و اجرا و موسیقی و دکور و اجرا و بازی و کارگردانی، برنامه خود را مهیا کرده که هرشب درایام محرم امسال ازشبکه نسیم پخش می‌شود.

مجلس واقعه

آذین خاطر نشان کرد: تولید و پخش مجلس واقعه، خودواقعه‌ای تحسین برانگیز در رسانه ملی و نمودار برنامه‌ای موفق در ایجاد پیوند هنری و اعتقادی با جامعه وجوانان ونوجوان ایران اسلامی است. 

گفتنی است این برنامه هر شب در ایام ماه محرم ساعت ۲۲ از شبکه نسیم به روی آنتن می‌رود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.