وزیر خارجه روسیه به شدت از تلاش‌های یکجانبه گرایانه آمریکا در نظام بین‌الملل انتقاد کرد.

تلاش آمریکا برای گسترش ناتو به مرز‌های روسیه، حمایت گسترده تسلیحاتی از اوکراین، و در نهایت اعمال تحریم‌های گسترده علیه مسکو، روابط میان دو کشور را از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ تاکنون تیره و تار کرده است. 

به گزارش الجزیره، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست شورای امنیت سازمان ملل با حمله به سیاست‌های آمریکا، این کشور را متهم به تلاش برای اعمال یکجانبه گرایی در جهان و جلوگیری از چندجانبه گرایی کرد. 

روسیه در ماه جاری میلادی (جولای) ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را برعهده دارد و لاوروف به عنوان رئیس این شورا در نشست امروز گفت: جبهه غرب به منظور مهار روسیه، چین، و سایر کشور‌های جهان که سیاست‌های مستقلی دارند و تهدیدی برای هژمونی آمریکا محسوب می‌شوند، در حال نابودی سیستم جهانی و ساختن سیستمی براساس منافع خود است. 

وی با متهم کردن آمریکا به تلاش برای یکجانبه گرایی، تاکید کرد: آمریکا از متحدانش می‌خواهد بدون، چون و چرا از فرامین این کشور پیروی کنند حتی زمانی که این امر مغایر با منافع ملی آنهاست. قانون حاکمیت آمریکا تهدیدی مستقیم علیه چندجانبه گرایی و قوانین بین المللی است. 

لیندا توماس گریلنفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل در واکنش به سخنان لاوروف اعلام کرد در موضوع صلح بین المللی و همکاری در حوزه جهانی و امنیت روسیه جدی عمل نمی‌کند. حمله همه جانبه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ موید این موضوع است. 

وی افزود: زمانی که به سخنان لاوروف گوش می‌دادم تصور کردم در اتاق اشتباهی هستیم، زیرا به نظر می‌رسید سخنان وی در این جلسه غر زدن درباره آمریکا و غرب باشد. من به سخنان در لا به لای سخنان وی کلمه چندجانبه گرایی را تشخیص دادم.

مترجم: ابوالفضل هاشمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار