برخی کشور‌های اتحادیه اروپا در واکنش به دیدار‌های اوربان با روسای جمهور چین و روسیه، جلسات اتحادیه در این کشور را تحریم کردند.

برخی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان را به سوء استفاده از ریاست دوره‌ای این اتحادیه متهم کرده و ضمن تحریم یک نشست غیررسمی در این کشور، مقامات سطح پایین‌تر خود را به آن فرستادند.

به گزارش آسوشیتدپرس، مقامات از روابط اوربان با روسیه و چین و سفر‌های غیرمنتظره او به این دو کشور خشمگین هستند. این سفر‌ها که از سوی اوربان «ماموریت صلح» توصیف شده، اوایل ماه جاری و به منظور پایان دادن به جنگ اوکراین انجام شد. 

در پاسخ به این اقدام، برخی از کشور‌های اتحادیه اروپا از جمله سوئد و فنلاند و همچنین کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کردند که مقامات ارشد آنان جلسات در بوداپست را تحریم کرده و به جای آن کارمندان دولتی سطح پایین‌تر را اعزام خواهند کرد. هرچند همه اعضای اتحادیه نیز پاسخ‌های یکسانی نداشتند؛ زیرا در نشست غیررسمی با موضوع انرژی که امروز در پایتخت مجارستان برگزار شد، وزرای انرژی اتریش، بلژیک و بلغارستان شرکت کردند. 

در همین حال، گروهی متشکل از ۶۳ قانون‌گذار پارلمان اتحادیه اروپا روز دوشنبه نامه‌ای به مقامات ارشد اتحادیه نوشته و از آنها خواستند تا به دلیل سفر‌های اخیر اوربان به چین و روسیه، مجارستان را از حق رای خود محروم کنند. در نامه‌ای که خطاب به فون در لاین، رئیس شورای اروپا و چارلز میشل، رئیس پارلمان اروپا ارسال شده، آمده است که اوربان قصد «سوء استفاده از ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا» را دارد و با سفر به چین و روسیه در راستای «تضعیف فعالانه مواضع مشترک اتحادیه اروپا» عمل کرده است. 

گفتنی است، مجارستان که از ابتدای ماه ژوئیه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده گرفته است، می‌گوید قصد دارد به جنگ اوکراین پایان دهد. در همین راستا، نخست وزیر این کشور روز گذشته اعلام کرد یک طرح صلح با «اهداف و ضرب‌الاجل‌های واقع‌بینانه» به رهبران اتحادیه اروپا ارائه کرده است.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار