ابوالفتح گفت: ترامپ ذاتا توانمند است که از فرصت‌ها استفاده کند از این جهت دور از انتظار است که ترور وی ساختگی باشد. اما او حالا مانند یک قهرمان خود را ظاهر می‌کند.

کامران ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره ترور نا فرجام دونالد ترامپ نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ترور موضوعی نیست که در امریکا تا کنون اتفاق نیوفتاده باشد. ۳ نفر از رئیس جمهور‌های آمریکا مانند آبراهام لینکن، مک کنلی و جان اف کندی ترور شده‌اند. یه رئیس جمهور هم مانند ریگان ترور شد، اما کشته نشد.

وی ادامه داد: نامزد انتخابات ریاست جمهوری مثل رابرت کندی هم در این کشور ترور شدند. رهبران مبارزاتی آن هم مانند مالکوم ایکس مارتین لوترکین هم به همین شکل و ترور شده اند؛ بنابراین در این کشور ترور کردن موضوع عجیبی نیست که بخواهیم از توطئه درباره آن حرف بزنیم.

ابوالفتح افزود: نکته بعدی آن است که روئسای جهور مستقر مانند بایدن و روئسای جمهور سابق مانند ترامپ، اوباما و بوش و کلینتون آنهایی که زنده هستند تحت مراقبت ماموران سرویس‌های مخفی هستند که شبانه روز از اینها آن هم در سطح گسترده‌ای و دقیقی حفاظت می‌کنند؛ بنابراین در این شرایط جریانی بخواهد کار ساختگی انجام دهد خیلی دور از انتظار است که وارد سیستم سرویس مخفی شود و نفوذ پیدا کند و من این را بعید می‌دادنم.

کارشناس مسائل بین المللی اظهار کرد: اما این به این معنی نیست که ترامپ از این فرصت استفاده نکند. ترامپ مرد استفاده از فرصت‌ها است. آدمی است که مثلا دادگاه می‌رود، مشهور‌تر می‌شود و پول بیشتری کسب می‌کند. احتمال پیروزی‌اش هم بیشتر می‌شود. این که ترامپ از فرصت محکومیتش استفاده کرده به آن معنی نیست که خودش، خودش را محاکمه کرده و یا این محاکمه نمایشی بوده برای افزایش آرا.

وی ادامه داد: این انسان ذاتا توانمند است که از چنین فرصت‌هایی استفاده کند از این جهت دور از انتظار است که این اتفاق ساختگی باشد. اما ترامپ مانند یک قهرمان خود را ظاهر می‌کند. در تصاویر، فیلم‌ها و صحبت‌هایی که مطرح کرده مشاهده کنید که در نقش قهرمان خود را معرفی کرده است.

وی افزود: یکی از استراتژیست‌های حزب دموکرات گفته که ترامپ در کنوانسیون حزب جمهوری خواه مانند یک شهید استقبال می‌شود.

وی درباره ربط دادن این موضوع به کشور‌های دیگر گفت: آمریکایی‌ها این موضوع را به هر کسی می‌توانند ربط دهند. حتی می‌توانند به فرازمینی‌ها ربط دهند، اما این که نهاد‌های مسئول چه واکنشی بدهند تفاوت دارد با واکنش یک روزنامه نگار و فعال توییتری که بگوید کار فلان کشور است، اکنون تازه سرویس مخفی و اف بی آی در حال تحقیق است و حالا اکنون اعلام شده جوان ۲۲ ساله شناسایی شده است. حالا خط و ربط آن چیست و آیا به تنهایی تصمیم به چنین واکنشی گرفته یا شبکه‌ای بوده و حرکتی سازمان یافته بوده، قضاوت در این باره زود است.

ابوالفتح تاکید کرد: اما جامعه آمریکا که آن قدر ملتهب و دچار شکاف‌های جدی است و نفرت بالایی در این کشور وجود دارد.  

وی گفت: ما در مورد کشوری بی تنش و آرام صحبت نمی‌کینم و ما درباره آمریکایی صحبت می‌کنیم که ۳ سال پیش در کنگره و معبد دموکراسی آن ۵ نفر کشته شدند و نیازی هم ندارند که این موضوع را به دشمن خارجی ربط بدهند.

وی درباره ضرر و یا سود این جریان برای بایدن اظهار کرد: این جریان به شدت به ضرر بایدن و تیم او است. بالاخره بایدن مسئول امنیت کشور است و به هر حال او نیز وضعیت خوبی در کمپین انتخاباتی‌اش ندارد و همه انگشت‌های اتهام به سمت آن رفته که وزارت امنیت داخلی آمریکا ناتوان بوده و به هشدار‌ها اهمیت نداده است و سهل انگاری کرده و بایدن باید پاسخگو باشد.

خبرنگار: محمدحسین  نیک خوی متین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار