سید شهاب‌الدین طباطبایی و مالک شریعتی نیاسر در گفتگوی ویژه خبری به بررسی روند انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم پرداختند.

برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور  سید شهاب‌الدین طباطبایی دبیرکل حزب ندای ایرانیان و مالک شریعتی نیاسر نماینده مجلس شورای اسلامی به بررسی روند انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم پرداخت.

سید شهاب‌الدین طباطبایی در شروع برنامه اظهار کرد: دکتر پزشکیان ایده‌هایی را مطرح کردند که فرآیندی بود و ایشان وارد فضا‌ها و اشتباهات گذشته نشدند. دکتر پزشکیان به تخصص گرایی و عدالت بسیار تاکید داشتند. 

وی ادامه داد:‌ ایشان به مردم تاکید می‌کردند که این دو را فراموش نمی‌کنند و این قول نشانه‌ای است که در حرکت کنونی ایشان اتفاق افتاده. اگر عدالتی بخواهد بر قرار شود با تصمیمی گیری تنها چند نفر مشکلات حل نمی‌شود.

طباطبایی افزود: اگر برای زنان و سایر ادیان نقش تعریف شده به همان موضوع عدالت بازمی‌گردد. مهمترین محور تشکیل این مدل ساز و کار موضوع عدالت در بخش سیاسی است و امیدواریم با ساز و کار کنونی به اهداف خود برسیم.

وی تاکید کرد:‌ مهمترین چالش پیش رو نارضایتی کسانی است که در این ساز و کار انتخاب نمی‌شوند البته خیر عمومی ارجحیت دارد تا محفل و افراد بخواهند راضی باشند. دکتر پزشکیان همیشه می‌گفتند ایران متعق به ۸۹ میلیون ایرانی است نه تعداد محدودی از افراد.

چیزی به نام تبعیض مثبت نداریم

شریعتی در ادامه برنامه گفت: الان فصل اجرا و اقدام است و وقت تبلیغات نیست و کار بسیار سنگینی به دوش رئیس‌جمهور منتخب است و بعد از تنفیذ و تحلیف باید وارد امور اجرایی شود که یک تیم منسجم و سالم می‌خواهد.

وی ادامه داد: در ادبیات علمی دنیا که خود آقای پزشکیان در بحث کارشناسی به آن تکیه می‌کردند انتخاب مدیران یک بحث شایستگی دارد و اگر بخواهیم به شایستگی‌گزینی بپردازیم بسیار مرسوم است و در سطوح بالای مدیریت این امر انجام می‌شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برای شایسته‌گزینی باید چند کار انجام شود اول اینکه ویژگی‌های عمومی شایستگی را تعریف کند. ویژگی و شایستگی‌هایی وجود دارد که مختص هر دستگاه خاصی است، چون ویژگی وزارت خارجه با وزرات ورزش متفاوت است که به دانش افراد و ویژگی‌های فردی آنها برمی‌گردد که ترکیب اینها را مدل شایستگی می‌گویند؛ و افزود: اینها کاملا علمی می‌تواند بیان شود وباید به صورت سند مکتوب بیان شود مثلا برای اینکه برای فلان مسئولیت ما به جنسیت امتیاز می‌دهیم در هیچ جای دنیا این‌طور نیست و ویژگی‌هایی را در نظر می‌گیرند که اگر زن یا مرد بهتر بود آن را انتخاب می‌کنند.

شریعتی گفت: اگر بخواهیم کار تبلیغی انجام دهیم آن امتیاز ارتباطی به آن مسئولیت ندارد و باید عواقب آن را بعهده بگیریم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: ویژگی‌ها و عملکرد دولت باید مردم را راضی و نخبگان را اقناع کند و اگر همه بتوانند آن روش شایستگی را ببنیند درست است نه اینکه مردم پشت صحنه را نبیند. اینکه بخواهیم سهمیه بدهیم باید توجه داشته باشیم که دولت جای سهمیه دادن نیست نه به جنسیت، نه احزاب و نه مذاهب، چون طبیعتا افرادی انتخاب می‌شوند که با دولت همسو باشند، اما هدف کارآمدی و رفع مشکلات است و کارآمدی و سلامت مهم است.

شریعتی اظهار کرد: کسانی که می‌خواهند ارزیابی کنند که در راس آن شورای راهبری تعیین شده خود این ارزیا‌بها باید شایسته باشند، اما در آن افرادی حضور دارند که خودشان شایسته نیست چه شایستگی‌هایی که در قانون اساسی آمده که برخی اعلام کردند به قانون اساسی معتقد نیستند لذا این افراد چگونه می‌توانند در شورای راهبری باشند.

وی ادامه داد: چند ماه پیش طرف در یکسری مواردی که اعلام کرده بود با او برخورد قضایی شده، اما الان در شورای راهبری است.

استفاده از شاخصه‌های دقیق برای انتخاب وزرا

طباطبایی در ادامه برنامه گفت: خوب است که اکنون درباره شاخص حرف می‌زنیم و از سلیقه افراد انتقاد نمی‌کنیم. 

دبیرکل حزب ندای ایرانیان بیان کرد: شاخصه‌های دقیقی برای انتخاب افراد پیش‌بینی شده است حرف آقای شریعتی درست است. قرار است که این اتفاق بیفتد که وقتی که سنجه‌ها اقتصادی بررسی شد در شرایط مساوی با توجه به مسائلی مانند اهل سنت بودن و یا زن بودن از تبعیضی مثبت استفاده می‌کنیم که این تبعیض تاریخی که در کشور وجود دارد جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: مثلا اگر ۱۰ امتیاز برای سن زیر ۵۰ سال داریم یا برای زن بودن و اهل سنت بودن ۱۰ امتیاز است ْ ملاک‌های نخصصی ۴۰ امتیاز دیده شده است. برای تک تک سنجه‌ها پیش بینی شده امتیاز قرار دادیم. راجع به همه این موارد فکر شده است و دوستان اعتماد کنند. مرحوم مدرس جمله خوبی دارند که کار خوب. کاری است که بتوان عیب‌های آن را شمارد و کاری که برای اولین بار پیش می‌آید حتما ایراداتی دارد. 

طباطبایی گفت: مردم عزیز یادتان باشد قرار شد که به دولت کمک کنید و یک کمک هم مطالبه گری شما مردم عزیز است و شما نباید دولت را تنها بگذارید و این تنها نگذاشتن هم یعنی باید مطالبه‌گری را حفظ کنید.

تبعیض مثبت رفرنس علمی ندارد

شریعتی در ادامه برنامه بیان کرد: مبنای تصمیم‌گیری ما باید قانون باشد. در قانون اساسی شرایط و ضوابط کلی برای اداره کشور پیش‌‍بینی شده است. ما نه در اصول قانون اسساسی و سیاست‌های کلی چیزی به نام تبعیض مثبت نداریم. در ادبیات علمی یا کانون‌های علمی سالهاست انجام می‌شود و در کشور ما هم هستند و خدمات خوبی انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: کسی که قبلا وزیر بوده دلیل نمی‌شود که ارزیاب خوبی باشد لذا باید افرادی باشند که با این امر آشنا باشند.

شریعتی اظهار کرد: اگر برای تبعیض مثبت رفرنس علمی طرح شد من حرفم را پس می‌گیریم، اما در ادبیات سیاسی وجود دارد. 

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر دو نفر در ارزیابی هم امتیاز شدند اگر یک نفر زن بود انتخاب شود نه اینکه از همان اول به جنسیت امتیاز بدهند لذا یک امر سیاسی را نباید به امر اجتماعی تبدیل کنیم.

وی تاکید کرد: در قانون هیچ الزامی برای رئیس‌جمهور نیست که شاخص ارزیابی را اعلام کند. رئیس جمهور، چون قدرتش را از مردم می‌گیرد اختیار دارد مدیران ارشد خود را انتخاب کند مثلا آقای پزشکیان می‌تواند از یک مدرسه‌ای یک معلم توانمند را انتخاب کند و به مجلس برای رای اعتماد معرفی کند.

پزشکیان وعده‌های عجیب و غریب نداده است

طباطبایی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: تصمیم‌گیری‌ها درباره انتخاب افراد به گروهی از کارشناسان گذاشته شده است و کاری حرفه‌ای و تخصصی است. اسامی این افراد عنوان شده است و از صدا و سیما هم بابت شفاف بودن در این زمینه تشکر می‌کنم.

وی افزود:‌ در دوره‌های مختلف تنها افراد خاصی در این زمینه نظر می‌دادند و اکنون بالغ بر ۵۰۰ نفر برای انتخاب افراد مشارکت کرده‌اند. انجمن‌های علمی برای اولین بار به کمک آمده‌اند. این اتفاق که شاخص به جای سلیقه و ضابطه به جای رابطه در اکثر کمیته‌ها در نظر گرفته شده است کار مهمی است.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان بیان کرد: هیچ کاری بدون مشکل نیست. عدالت در حوزه سیاست نمود اول آن در کابینه است. در نتیجه می‌توانیم امیدوار باشیم عدالت سیاسی در سایر امور دیده شود لذا همه باید کمک و همراهی کنیم تا مردم متوجه شوند و در آخر هم همه چیز به اختیار رئیس جمهور است. این اقدام امروز امیدواری به آینده است. مردم به رئیس جمهوری اعتماد کردند که وعده‌های عجیب و غریب نداده و صداقت را سرلوحه خود قرار داده است.

وی گفت: این که تعارض منافع شاید باشد حتمی است، اما در نهایت پس از اقدامات کمیته‌ها اسامی به شورای بالادستی می‌رود و غربال‌گری می‌شود و در مرحله آخر رئیس‌جمهور منتخب آنجا باز هم غربالگری انجام می‌دهد. برای همین می‌گوییم که مردم باید مطالبه‌گری داشته باشند. با این ساز و کار با کمترین تلفات و مشکل به دستاورد خوبی خواهیم رسید.

منتظر خروجی ارزیاب‌ها هستیم

شریعتی در ادامه برنامه گفت: در ابتدای دولت رئیسی کارگروهی برای حوزه انرژی تشکیل شد که در یکی از جلسات بیست نفر از متخصصین حوزه و کسانی که سابقه کار ارزیابی داشتند حضور داشتند به همراه نامزد‌های وزارتخانه هم حضور داشتند که دیدگاه‌های خود را بیان می‌کردند. تعامل دولت رئیسی با مجلس بهتر بود و کمیسیون‌های مجلس در این حوزه خیلی موثر است به ویژه برنامه هفتم را داریم که دولت از ابتدای اجرای آن حضور دارد و جدولی که آقای ظریف داد در مدیریت مصرف انرژی در برنامه هفتم نبود لذا مشورت گرفتن در حوزه‌های تخصصی موثر است.

وی ادامه داد: در سازمان مدریرت صنعتی آموزش ارزیابی دیدم که اگر این امر علمی انجام شود نزدیک ۱۲ شاخص دارد. دستگاه‌های مختلف شاخص‌های متفاوتی دارند و باید ارزیاب‌ها مشخص و ابزار‌های ارزیابی باید مشخص شوند. کسی که می‌خواهد وزیر شود آن را برای وزیر شبیه‌سازی می‌کنند. در واقع ۱۲ شاخض و شش ارزیاب و چند ابزار داریم، اما اگر مدل علمی نیست و سیاسی است همه چیز در اختیار رئیس جمهور است، چون مردم به او رای دادند و کسی نمی‌تواند به آن خرده بگیرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس از دولت مستقل است و اولین محکی که منتظرش هستیم خروجی ارزیاب‌هاست که معلوم می‌شود این افراد براساس چه فرآیندی انتخاب می‌شوند و اگر افراد کارآمد و سالم معرفی شوند حتما دولت را کمک می‌کنیم. 

وی تاکید کرد: بحث تعامل درست با مجلس مهم است و وزیر نگوید من نماینده‌ها را انتخاب می‌کنم لذا تعاملات ناسالم نباید باشد و برنامه هفتم مهم است و اینکه دولت چقدر خود را ملزم به اجرای برنامه می‌داند البته آقای پزشکیان گفت رشد ۸ درصدی را نمی‌تواند محقق کند و باید به مجلس لایحه بدهد، چون در سیاست‌های کلی است باید از رهبری مجوز بگیرد.

همه ایرانی‌ها باید طعم عدالت را بچشند

طباطبایی در ادامه برنامه گفت: خوشحالم که آقای شریعتی اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که دولت باید این موارد را رعایت کنند. متاسفانه خیلی از مشکلاتی که ایشان می‌گویند در ۳ سال گذشته پیش آمده است.

وی بیان کرد: ویژگی دکتر پزشکیان آن است که قول و وعده‌ای نمی‌دهد که نتواند عملی کند. مردم یک بار دیدند که با وعده دادن و دادن عدد‌های فضایی کاری حل نمی‌شود. مردم یکدستی در موضوعات سیاسی را دیدند.

دبیرکل حزب ندا افزود: فصل سوم و اصل بیستم قانون اساسی بسیار مناسب است. همه افراد اعم از زن و مردم در مبنای قانون یکسان هستند. در قانون اساسی نه درباره دین و نه چیز دیگری حرف زدند و گفته همه یکسان هستند. این اصل، اما درباره بسیاری از آدم‌ها عملی نشده است که در این دولت قرار است عمل شود و یکی از آن‌ها حقوق اقلیت‌ها و حقوق زنان است. همه ایرانی‌ها باید طعم عدالت را بچشند. من از صدا و سیما و رویه‌ای که دارد به شرط استمرار تشکر می‌کنم و امیدوارم از دوستان دیگر هم استفاده کنند. صدا و سیما صدای همه مردم است و باید صدای آن ۵۰ درصد را هم بشنود.

نباید بر روی قانون اساسی پا بگذاریم

شریعتی در پایان برنامه گفت: قانون اساسی بر روی عدالت و حقوق یکسان صحبت می‌کند. قرار نیست کاری می‌خواهیم انجام دهیم بر قانون اساسی پا بگذاریم. 

وی ادامه داد: آقای ظریف گفت شیعه صفر امتیاز و زن بودن ۱۰ امتیاز که امیدوارم اصلاح کنند، چون اصل ۱۲ قانون اساسی می‌گوید مذهب رسمی کشور شیعه اثنی عشری است لذا اگر دو نفر برابر بودند آن موقع اقلیت‌ها و یا زنان را انتخاب کنند نه اینکه از قبل امتیاز بدهیم.

وی افزود: دولت آقای خاتمی و آقای هاشمی رفسنجانی هیچ کدام وزیر زن نگذاشتند و اولین بار آقای احمدی‌نژاد این کار را کرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: واقعیت این است که کار بزرگی در کشور انجام شده و در مرحله دوم افزایش مشارکت صورت گرفت و امید در کشور ایجاد شد، اما کسانی باعث ناامیدی در کشور شدند که الان در کمیته راهبری هستند که این موضوع باید اصلاح شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار