گفتگوی ویژه خبری امشب به موضوع روند انتخاب اعضای هیأت دولت چهاردهم اختصاص داشت.

برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب به موضوع روند انتخاب اعضای هیأت دولت چهاردهم اختصاص داشت.

پزشکیان بر دیدگاه کارشناسی تاکید دارد

 در ابتدای برنامه ابراهیم شیخ عضو ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان اظهار کرد: آقای پزشکیان تاکید زیادی بر رعایت دیدگاه کارشناسی در اعمال و رفتار حکمرانی خود دارد. و این شرایطی که وی برای انتخاب اعضای کابینه خود انتخاب کرده نشان می‌دهد که او در حال عمل کردن به مهم‌ترین وعده خود است.

وی افزود: ما در ادوار گذشته شاهد این بودیم که برخی از منتخبان با تعجیل نسبت به برگزاری نخستین نشست خبری سخنانی را مطرح کردند که مصالح کشور را به درستی مرتفع نمی‌کرد. بعید می‌دانم که برگزاری نشست آقای پزشکیان مطالبه باشد و بهتر است این موضوع را به رئیس جمهور بسپاریم.

جامعه مدنی فقط اعضای ستاد رئیس جمهور منتخب نیستند

در ادامه احمد نادری عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی متذکر شد: فرآیندی که برای انتخاب کابینه دولت در حال انجام است جدید بوده و بنده به دوست عزیزم آقای پزشکیان پیشنهاد می‌کنم که جامعه مدنی فقط اعضای ستادش نیستند بلکه حتی آن سیزده الی ۱۴ میلیون نفری هستند که به کانديدای رقیب رای دادند.

وی ادامه داد: وقتی ما دم از جامعه مدنی می‌زنیم باید بدانیم که آنها فقط اعضای ستاد رئیس جمهور منتخب نیستند و شورای راهبری که ایجاد شده یک صورت و محتوا دارد که ویژگی‌های مثبتی مانند شفافیت و جوانگرایی دارد.

نادری افزود: آقای پزشکیان یک کلید واژه اساسی دارند که حق و عدالت است از طرفی می‌بینیم که مبحث اصلاحات در گفتمان او پرتکرار است لذا اگر ما آقای پزشکیان را نماینده اصلاحات بدانیم یک تناقض صورت می‌گیرد چرا که ما دغدغه اصلی اصلاحات را از دهه ۷۰ تاکنون دیده‌ایم که مبحث آزادیست در صورتی که رئیس جمهور منتخب بر موضوع عدالت تاکید دارد و امیدواریم که این تناقض از بین برود.

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: نباید اینگونه باشد که رئیس جمهور عدالت خواه باشد و نئولیبرال‌ها را بر سر کار بیاورد چرا که امر تناقض به وجود خواهد آورد.

برخی افراد حاضر در کارگروه ها حامی پزشکیان نبودند

شیخ ادامه داد: آقای نادری گفتند که جامعه مدنی فقط ستاد آقای پزشکیان نیست که قطعاً درست می‌گویند اتفاقاً اسناد افرادی که در کارگروه‌ها حضور دارند منتشرشده که اکثرا دانشگاهی هستند و بعضاً اشخاصی در کارگروه‌ها حضور دارند که حتی جز حمایت کنندگان رئیس جمهور منتخب نیز نبوده اند.

وی گفت: اکنون اسامی اعضای کمیته‌ها نباید گفته شود اما بعد از آنکه کار به نتیجه رسید لیست آن را منتشر خواهیم کرد و البته از جبهه رقیب نیز در کارگروه‌ها حاضر هستند.آقای نادری همچنین گفتند که جبهه اصلاحات بر آزادی تاکید دارد اما آقای پزشکیان عدالت خواه است باید بدانیم که اغلب احزاب حاکم در دنیا سوسیال دموکرات هستند.

شیخ ادامه داد: شورای راهبری در بالاترین نقطه هرم کارگروه‌ها قرار دارد و ۲۲ نفر عضو آن هستند و ریاست آن به عهده آقای ظریف است همچنین ذیل این شورا ۵ کارگروه قرار دارد که مسئولان آن همگی از افراد دارای سابقه در حوزه‌های مربوطه هستند.

وی تاکید کرد: هر وزارتخانه‌ای یک کمیته دارد و هر رزومه‌ای که از طریق اشخاص و تشکل‌ها می‌رسد با دقت بررسی و در نهایت بر اساس پروتکل‌ها به شورای راهبری معرفی خواهد شد.

نئولیبرال ها نسبتی با گفتمان پزشکیان ندارند 

نادری افزود: اگر قرار است  نئولیبرال بر سر کار بیایند باید بدانیم که این افراد هیچ نسبتی با گفتمان  پزشکیان ندارند. فجایع نئولیبرال‌ها در دولت آقای روحانی هنوز از خاطر ما فراموش نشده است.

شیخ تصریح کرد: از دیرباز دو نظریه برای اداره کشورها و حکومت‌ها وجود داشته است که طبق نظریه ارسطو هر کسی که مردم انتخاب می‌کنند باید حاکمیت را به دست بگیرد، همچنین نظریه افلاطون بر این باور است که هر آنکه شایسته‌تر است باید کشور را اداره کند و در این منظومه فکری صحبت بر سر این است که اگر رئیس جمهور نماینده مردم است باید متعهد باشد که خبره‌ترین اشخاص را به کار بگیرد.

وی ادامه داد: یکی از اتفاقاتی که در گذشته رایج بود این بود که کابینه به صورت تصادفی شکل می‌گرفت. و به نظر می‌رسد که روش جدید به درستی کار می‌کند اما در برابر آن مقاومت وجود دارد لذا چهارصد و پنجاه کارشناس در حال کار جدی برای شکل دهی کابینه هستند.

نادری بیان کرد: کارشناسان کشور متعلق به یک جناح خاص نیستند و باید یک دربرگیرندگی در این موضوع وجود داشته باشد لذا اگر کار کارشناسی در حال انجام است فرقی ندارد که یک فرد شیعه باشد یا سنی یا زن است یا مرد. قطعاً کارشناسانی در سطوح بالایی و میانی دولت شهید رئیسی نیز حاضر هستند که بهتر است از آنها نیز استفاده شود.

نژادها و دیدگاههای مختلف باید فرصت ابراز وجود پیدا کنند 

شیخ ادامه داد: حکومت‌های خوب، حکومت‌هایی هستند که شمولیت و تنوع دیدگاه‌های بیشتری دارند،به این معنا که نژادها و دیدگاه‌های مختلف فرصت ابراز وجود پیدا می‌کنند. لذا باید تلاش کنیم تا تنوع بیشتری در انتخاب مدیران داشته باشیم مثلاً چرا همیشه رئیس جمهور کشور باید از مناطق مرکزی ایران انتخاب شود؟  ما مردم یک کشور هستیم و ایران به همه مردم تعلق دارد لذا به خاطر همین است که بحث تنوع به عنوان یک موضوع اثرگذار در انتخاب کابینه مورد توجه رئیس جمهور منتخب قرار گرفته است .

نادری افزود: ما هیچ مخالفتی با استفاده از پیروان احکام و مذاهب مختلف در ساختار دولت  نداریم اما مسئله اساسی ما کارآمدی است و سوال این است که صرفاً با در نظر گرفتن تنوع می‌توانیم کشور را به خوبی اداره کنیم؟ البته منطق بحث آقای شیخ را قبول دارم اما نباید برای کارشناسان قومیت و مذهب موضوع اهمیت باشد و تنها باید به کارآمدی توجه شود.

زنان به اندازه مردان در نظام اداری فرصت پیشرفت ندارند

شیخ بیان کرد: ما دو میلیون و دویست و چهل  شش الی هفت هزار نفر پرسنل دولتی داریم که چهل و پنج شش درصد این افراد را زنان تشکیل می‌دهند و بنده یک سوال اساسی دارم که آیا زنان به اندازه مردان فرصت داشتند تا در نظام اداری پیشرفت کنند؟ یک سوال دیگر هم دارم اینکه زنان در اداره کشور نقش نداشتند، ما توانسته‌ایم کشور را به صورت ایده‌آل اداره کنیم؟ اگر ما اقوام را کم در اداره کشور مشارکت داده‌ایم توانسته‌ایم کشور را با یک حکمرانی خوب اداره کنیم واقعاً اینطور نبوده است. بهتر است اجازه بدهیم که تنوع و نگرش‌های مختلف بتوانند در اداره کشور سهمی داشته باشند.

عضو هیات رئیسه مجلس  در پاسخ گفت: در نگاه کارشناس محور مسائلی که آقای شیخ گفتند چندان موضوعیتی ندارد.

مجلس بر اجرای برنامه هفتم نظارت خواهد کرد

شیخ گفت: آقای پزشکیان شایستگی خود را نشان دادند و مورد استقبال مردم قرار گرفتند البته این موضوع به این معنا نیست که سایر نامزدها شایستگی نداشتند بلکه درباره انتخاب مردم صحبت می‌کنم لذا تقاضا دارم همه نهادها تلاش کنند که دولت رئیس جمهور منتخب در مسیر پیشرفت حرکت کند.

نادری تصریح کرد: قطعا وظیفه ما است که به دولت آقای پزشکیان کمک کنیم همچنين مجلس بر اجرای برنامه هفتم نظارت خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار