یک نماینده مجلس گفت: وقتی مردم شاهد نمود عینی هزینه‌کرد مالیات‌ها باشند به پرداخت مالیات علاقمند می‌شوند و فرار مالیاتی کاهش می‌یابد.

احمد فاطمی نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره مصوبه جدید هیئت دولت مبنی بر دادن اختیار به مودیان برای تعیین محل هزینه‌کرد مالیات‌ها گفت: دولت تلاش زیادی کرد تا نحوه هزینه‌کرد درآمد‌های مالیاتی را شفاف‌سازی کند تا ذهنیت منفی مردم نسبت به نظام مالیات‌ستانی تغییر کند.

وی بیان کرد: هیئت دولت مصوب کرده که مودیان مالیاتی از طریق تبصره ماده ۱۰۰ مالیات‌های خود را پرداخت کنند که بر این اساس می‌توانند از بین پروژه‌های دارای اهمیت در سطح ملی و استانی یکی را انتخاب کنند که مالیات پرداختی آنها در کدام حوزه از جمله سلامت و بهداشت، آموزش، پروژه‌های عمرانی و ... هزینه شود.

فاطمی اظهار کرد: اختیار دادن به مردم از طریق این مصوبه در واقع مردمی کردن سیستم هزینه‌کرد مالیات‌ها است و یکی از وظایف اصلی دولت ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات تامین اجتماعی و ایجاد رفاه برای قشر‌های مختلف جامعه است، چون این طرح می‌تواند مالیات‌ها را به این حوزه‌ها گسیل کند.

نماینده مردم بابل در مجلس اضافه کرد: این مصوبه باعث شفافیت زیاد در نحوه هزینه‌کرد مالیات‌ها می‌شود، چون عمده مشکل ما فرار مالیاتی گسترده در کشور به‌دلیل ذهنیت منفی نسبت به پرداخت مالیات‌ها است. 

وی ادامه داد: وقتی مردم شاهد نمود عینی هزینه‌کرد مالیات‌های خود باشند ذهنیت منفی آنها برطرف می‌شود و شاهد خواهند بود که مالیات‌ها در چه اموری هزینه می‌شود و به پرداخت مالیات علاقمند می‌شوند لذا به این وسیله فرار مالیاتی هم کاهش پیدا خواهد کرد.

فاطمی بیان کرد: وقتی کسبه، صنوف، مردم، بازاریان و ... احساس کنند که مالیات صرف توسعه و آبادانی شهر خودشان شده این انگیزه بیشتر هم خواهد شد. 

نماینده مردم بابل در مجلس اظهار کرد: وقتی مردم ببینند که در پروژه‌های معرفی شده به آنها پروژه‌های اجتماعی نیز قرار داده شده تا از قشر‌های ضعیف جامعه حمایت شود درواقع مشوقی برای آنها خواهد بود تا مودیان از طریق تبصره ماده ۱۰۰ مالیات‌های خود را پرداخت کنند و به عبارتی به نظام مالیاتی هوشمند روی می‌آورند لذا به این وسیله به مسئولیت اجتماعی خود عمل می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار