استاد دانشگاه تهران ادعای آمریکا درباره طرح ایران برای ترور نافرجام ترامپ را بی اساس تلقی کرد.

سید محمد مرندی، استاد دانشگاه تهران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشا تودی با اشاره به ترور نافرجام ترامپ گفت که ادعای آمریکا درباره طرح ایران برای ترور ترامپ ساختگی و بی معنی است. در ادامه مشروح این گفتگو می‌خوانید:

مجری: در رابطه با ترور اخیر ترامپ، مقامات آمریکایی ایران را به دست داشتن در آن متهم کرده اند. ارزیابی شما از این اتهام زنی چیست؟

مرندی: در حقیقت بسیاری از دوستان من هم می‌دانستند که پس از افتضاحی که آمریکایی‌ها ایجاد کردند این موضوع و این اتهام زنی روی می‌دهد. از نظر من این موضوع شفاف است که این یک موضوع داخلی است. آنها به این تیرانداز اجازه دادند که به ترامپ بسیار نزدیک شود و به ترامپ تیراندازی کند. مردم هدف گلوله قرار گرفتند و سرویس مخفی و پلیس اقدامی انجام ندادند. همه ما می‌دانیم زمانیکه یک رئیس جمهور یا فردی، چون ترامپ مسافرت می‌کند سرویس مخفی با وی مسافرت می‌کند. آنها یک روز پیش از حضور وی در محل مستقر می‌شوند و همه جا را پوشش می‌دهند. آنها به خوبی می‌دانند که در کجا مستقر شوند و افراد خود را در چه اماکنی مستقر کنند. این به منزله یک شکست فاجعه بار برای سرویس مخفی آمریکا بود. این یک موضوع داخلی بود و از درون آمریکا نشات می‌گرفت. به دلیل اینکه رژیم بایدن تحت فشار شدید قرار دارد و مردم انگشت اتهام را به طرف آنها گرفته اند، جای تعجب ندارد که آنها برای فرار از واقعیت ایران را متهم به طرح ریزی و ترور کنند. در سال ۲۰۱۶ که ترامپ به مقام ریاست جمهوری انتخاب شد ما شاهد رسوایی راشاگیت بودیم. از نظر آنها همه شکست‌ها به آمریکا مربوط نمی‌شود بلکه ناشی از اقدامات دیگران است.

مجری: آن‌ها همیشه ایران و روسیه را متهم می‌کنند. آنها ایران را متهم می‌کنند که این اقدام را برای گرفتن انتقام ترور قاسم سلیمانی انجام داده است. ترور ژنرال سلیمانی در ژانویه ۲۰۲۰ روی داد. اطلاعاتی که آمریکا پس از ۴ سال نیم مطرح می‌کند تا چه اندازه درست هستند؟

مرندی: زمان این اتهام زنی جالب توجه است. همانطور که شما اشاره کردید چهار سال و نیم پیش آنها ژنرالی را که هدایت جنگ ضد داعش را برعهده داشت، ترور کردند. این موضوعی است که با جزئیات درباره آن صحبت شده است. آمریکا از داعش حمایت کرد. متحدانش از داعش حمایت کردند. ترکیه، عربستان سعودی، کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس از داعش حمایت کردند. اسرائیل هم از داعش حمایت کرد. ایران به ایجاد ائتلافی برای مبارزه با داعش کمک کرد. هدایت این اقدامات را ژنرالی برعهده داشت که ترور شد. این موضوع ۴ سال و نیم پیش روی داد، اما اینکه حالا این اتهام زنی صورت می‌گیرد، جالب است. این موضوع به طور شفاف مشاهده می‌شود که به دلیل این ترور، ترامپ در حال برنده شدن در انتخابات است. درست پس از آنکه ترور انجام شد، این اطلاعات منتشر شد و این اطلاعات را شبکه سی ان ان منتشر کرده است. این بی معنی است! تصور نمی‌کنم که هیچ فردی با شنیدن این موضوع فریب بخورد. آمریکا تاریخچه‌ای از دروغگویی دارد. ایراد این اتهامات درست پس از آن روی می‌دهد که شاهد لفاظی‌های بایدن و مقامات دولت وی ضد ترامپ هستیم. حتی برخی گفته اند که ترامپ باید حذف شود. ما شاهد آن هستیم که یک فرد با سلاح نقطه زن به نزدیک‌ترین نقطه به ترامپ می‌رسد و به طرف وی شلیک می‌کند. یک یا دو روز بعد می‌شنویم که این توطئه ایرانی‌ها بوده است. بدیهی است که این ساختگی است.

مجری: شما به این موضوع اشاره کردید که چگونه فرد تیراندازی به محل حضور ترامپ در روز شنبه دسترسی داشته است. از طرف دیگر اعلام کرده اند که حتی پیش از این حمله سرویس مخفی درباره طرح ایران مطلع بوده و تدابیر امنیتی برای محافظت از وی را تشدید کرده است. این موضوع چگونه توجیه پذیر است؟

 مرندی: دقیقا، این یک موضوع جالب توجه دیگر است. به سرویس مخفی پیش از این ترور درباره طرح ایران اطلاع رسانی می‌شود و تدابیر امنیتی را تشدید می‌کند، اما کارزار انتخاباتی ترامپ مدعی شده است که نیرو‌های لازم برای حفاظت از آنها وجود نداشته است. ادعای آنها درباره طرح ایران سبب شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Italy
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۷ تير ۱۴۰۳
خوب پس فهمیدیم که حقیقت داره..دمتون گرم که حقیقت رو چپه بهمون میگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۲۷ تير ۱۴۰۳
آقای مرندی دیگه آمریکا نرو . سی سال زندگی‌ در کشور شیطان بزرگ کافی است .
Germany
عزیز
۱۳:۴۲ ۲۸ تير ۱۴۰۳
آقای ناشناس شما هم اصلا معلوم نیست دلت کجا گیره!
ان شا‌ءالله به آرزوت برسی‌
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۱:۴۸ ۲۷ تير ۱۴۰۳
ما که هیچ کجا ندیدیم ایران یا کشوری دیگری را متهم به دست داشتن در این ترور کنند ..... برای دیده شدن نظر می دهید.....؟
آخرین اخبار