در یک گردهمایی تبلیغاتی در پنسیلوانیا که ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه مشغول سخنرانی بود، گلوله‌ای از بیخ گوشش رد شد.  

همه چیز از روز شنبه شروع شد، در یک گردهمایی تبلیغاتی در ایالت پنسیلوانیا، گردهمایی که در آن دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه آمریکا و رئیس جمهور سابق این کشور مشغول سخنرانی بود و ناگاه گلوله‌ای از بیخ گوش او رد شد.  

توماس متیو کروکس جوان ۲۰ ساله‌ای است که سوء قصد به جان ترامپ را انجام داده بود فردی که پیش از این حمله ویدئویی هم ضبط کرده و با صراحت می‌گوید که از جمهوری‌خواهان و ترامپ بیزار است با این حال در رای گیری‌های انتخاباتی پیشین به جمهوری خواهان رای داده است. موضوعاتی که باعث شده تا بسیاری از ساختگی بودن این سوء قصد صحبت کنند و عده‌ای هم بگویند که به راستی مرگ در یک قدمی ترامپ قرار داشته است.

آیا پای یک صحنه سازی در میان است؟

یکی از شهروندان آمریکایی بعد از این حمله با انتشار ویدیوئی که مخاطبان زیادی هم جمع کرد نوشت:  «اگر فکر می‌کنید این تیراندازی در گردهمایی ترامپ یک تلاش برای ترور بود، شما در یک فرقه هستید. این یکی از مصنوعی‌ترین چیز‌هایی است که مدت‌هاست دیده‌ام. او می‌داند که قرار است در انتخابات شکست بخورد، بنابراین این نمایش را ترتیب می‌دهد و به جمعیت فریاد می‌زند که: مبارزه کنید! و شما می‌دانید که بعد از آنچه خواهد شد…»

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» هم در تحلیلی نوشت: ترور نافرجام ترامپ، بزرگ‌ترین شکست سرویس مخفی ایالات متحده از زمان ترور نافرجام رئیس‌جمهور «رونالد ریگان» در سال ۱۹۸۱ به حساب می‌آید.  آن‌چه که بامداد یکشنبه رخ داد، جدی‌ترین بحران سرویس مخفی از زمانی محسوب می‌شود که «جان هینکلی» به رونالد ریگان در مقابل هتل هیلتون واشنگتن در سال ۱۹۸۱ تیراندازی کرد.

از طرف دیگر، «بیل پیکل» معاون سابق دستیار وزارت خارجه آمریکا در این خصوص گفته است که سرویس مخفی آمریکا هیچ بهانه‌ای برای کوتاهی در پوشاندن سقف ساختمانی که در ۱۰۰ یاردی ترامپ قرار داشت، ندارد. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ضارب ۲۰ ساله حادثه فوق بر روی سقف ساختمانی در فاصله حدود ۱۵۰ متری از محل سخنرانی ترامپ شلیک کرد که از بالای گوش او رد شد و زخمی شد.

ناگفته نماند که یک شاهد عینی در مصاحبه با شبکه «بی‌بی‌سی» تصریح کرد: «من درباره وجود یک فرد با اسلحه در پشت بام محوطه سخنرانی ترامپ به پلیس اطلاع دادم ولی آنها توجهی نکردند».

آیا رسوایی دیگری نظیر واترگیت در آمریکا اتفاق می‌افتد؟

علیرضا تقوی‌نیا کارشناس مسائل بین الملل در این باره معتقد است: اگرچه هنوز ابعاد قضیه روشن نشده است؛ اما موضوع بسیار مشکوک است، زیرا با توجه به جو امنیتی حاکم بر آمریکا چنین تروری به راحتی امکان ندارد. کما اینکه محل استقرار تیرانداز نیز به این شک دامن می‌زند. اگر واقعیت هم داشته باشد گل به خودی بوده است که مخالفان ترامپ به شوی تبلیغاتی ترامپ کمک کردند.  البته اگر ثابت شود که این حادثه ساختگی بوده است قطعا یک واترگیت دیگر در آمریکا آن هم بر علیه ترامپ رقم خواهد خورد و قطعا باعث شکست او در رقابت‌های انتخاباتی خواهد شد. باید جلو رفت و دید که روند به چه صورت خواهد بود. اطلاعات تکمیلی باید دریافت شود تا دقیق‌تر در این زمینه بتوان اظهار نظر کرد.

تقوی نیا افزود: در آمریکا هر دو جناح رقیب نفوذ‌های قدرتمندی در ساختار قدرت دارند که می‌توانند این ماجرا را موشکافانه مورد بررسی قرار دهند. خصوصا دموکرات‌ها که الان قدرت را در دست را دارند و نظام سیاسی آمریکا هم نظامی ریاستی است که رئیس جمهور در آن حداکثر قدرت را دارد و در همین راستا هم باید گفت که اگر این ماجرا بعد ساختگی‌اش روشن شود رسوایی بدتر از واترگیت رقم می‌خورد، اما اگر اثبات نشود و واقعی بودن این رویداد صحه گذاشته شود ترامپ گام مثبتی برای پیروزی در انتخابات برداشته است.   معتقدم که این حادثه انتخابات پیش رو را تحت تاثیر جدی قرار خواهد داد.

شانس ترامپ افزایش یافت 

کامران ابوالفتح کارشناس سیاست خارجی در این باره معتقد است: روال انتخابات ادامه خواهد داشت، اما این حادثه شانس پیروزی دونالد ترامپ را افزایش می‌دهد. اکنون این احساس همدری مهم است. رای دهندگان آمریکایی و رای دهندگان مستقل و مردد‌ها با این اتفاق ترامپ رای می‌دهند. اگر تا پیش از این حادثه دونالد ترامپ شانس خوبی برای انتخاب به عنوان رئیس جمهور داشت. اکنون این شانس افزایش نیز پیدا کرده است.

کارشناس مسائل بین الملل درباره گروه آنتی فا که ضارب شخص ترامپ عضوی از آن بوده نیز اظهار کرد: این گروه فکری نوعی انارشیست‌هایی هستند و مشکلشان قدرت و سلطه و دخالت دولت در تمام امور هستند. چپ افراطی‌ها همان‌هایی هستند و دولت ترامپ به آنها تروریست می‌گفت. در اعتراضات جرج فلوید  در آمریکا ترامپ انگشت اتهام را به سمت آنها نشانه گرفت و اکنون هم طبیعی است که کمپین ترامپ این گروه را عامل اصلی بداند. البته باید صبر کنیم اخبار از فضای هیجانی خارج شود تا موضوعات مشخص شود.  

وی ادامه داد: جامعه آمریکا دو قطبی است و هم راست و هم چپ افراطی در جامعه آمریکا هستند و دست به خشونت می‌زنند و شرایط را سخت‌تر می‌کنند. در این کشور همیشه این اقدامات خشونت آمیز وجود داشته و باید در ابتدا تحقیقات انجام شود و مشخص شود که این اتهام به ضارب کشته شده واقعیت دارد. همه چیز به گذشت زمان بستگی دارد تا بتوانیم مشخص کنیم این اقدام توسط چه گروهی بوده است. به هر حال ترامپ مخالف زیاد دارد و سوءقصد به ترامپ و بایدن چندان در این جامعه که خشونت به شدت بالا است و اسلحه همه جوره است. خیلی هم دور از واقع نیست.

حالا ترامپ در صحبت‌هایی گفته است: «بسیاری از مردم می‌گویند این نمادین‌ترین عکسی است که تا به حال دیده‌اند. درست هم می‌گویند، هر چند من نمردم. حال آنکه معمولاً برای داشتن یک تصویر نمادین، طرف باید مرده باشد.»

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۳
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۷ تير ۱۴۰۳
خاک تو سر آن تروریستی که از ۱۵۰ متری از ۸ شلیک شده اش فقط یکی آن هم به گوش طرف می خوره ، کدام آدم عاقل است که چنین مزخرفی را باور کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۲۷ تير ۱۴۰۳
کدوم گلوله دوتا تیر مشقی شلیک کردن بعد رفت زیر میز امد بالا گوشش خونی بود معلوم نیست اون زیر چکار کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۷ تير ۱۴۰۳
مرگ ذلت بارت آرزوی ماست ای قاتل سردار دلها
ان شاءالله با تیر ودست غیب در بدترین شرایط خود خدا انتقام خون سردار دلها را از وجود نحس ترامپ قاتل خواهد گرفت
آخرین اخبار