معاون امور بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل پیشگیری را بهترین راهکار برای در امان ماندن از پشه آئدس و ابتلا به تب دنگی ذکر کرد.

دکتر محمد جعفرزاده با بیان این که پشه آئدس گونه‌های مختلفی دارد که ۲ نوع مهاجم است، ادامه داد: این بیماری واکسن و داروی خاصی ندارد بنابراین بهترین کار پیشگیری و جلوگیری از ابتلا به این بیماری است.

او اضافه کرد: این بیماری علائم بالینی متنوعی مانند سردرد و تب دارد، اما خطرناک‌ترین علامت آن خونریزی‌های مخاطی است که ممکن است منجر به مرگ و میر شود. شاید درصد ابتلا به این بیماری زیاد نباشد ولی اگر فراگیر شود می‌تواند خطرآفرین باشد.

بهسازی محیط گامی برای مقابله با پشه آئدس است

معاون امور بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: در طرح پیشگیری از شیوع بیماری تب دنگی بهسازی محیط اهمیت زیادی دارد و آگاهی‌های لازم از طریق رسانه‌ها باید به مردم اطلاع‌رسانی شود.

دکتر جعفرزاده با تاکید بر لزوم جلوگیری از شکل‌گیری مانداب در رودخانه‌ها اظهار کرد: زیستگاه اصلی این پشه مهاجم آب در هر حجمی است، به عنوان مثال درب یک بطری آب معدنی می‌تواند محل تخم‌گذاری و تبدیل به پشه بالغ شود.

پاکیزگی شهر و منازل عرصه را برای پشه آئدس تنگ می‌کند

معاون امور بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در ادامه مدیریت زباله و ضایعات دام، مدیریت مداوم آب‌گذر‌ها توسط شهرداری‌ها، ساماندهی لاستیک‌های مستعمل (به دلیل علاقه شدید پشه‌ها برای لانه‌گزینی و تخم‌گذاری)، نصب توری در درب و پنجره و نیز مدیریت مسافرت به مناطق آلوده را از راهکار‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری ذکر کرد.

دکتر جعفرزاده با اشاره به همجواری اردبیل با برخی استان‌های آلوده به این بیماری از انجام مطالعات و اقدامات پیشگیری و مداخله از ۲ سال پیش و تدوین برنامه‌های پیشگیری و آموزش و برگزاری کارگروه‌های تخصصی در این استان خبر داد.

موردی از پشه «آئدس» در استان اردبیل شناسایی نشده است

دکتر جعفرزاده با بیان این که اردبیل جزو استان‌هایی است که در پشه آئدس در آن شناسایی نشده است گفت: مداخلات بهداشتی انجام شده در استان در حد صید و شناسایی پشه است، تاکنون ۲ هزار و ۴۸۳ مورد صید در این زمینه انجام شده که هیچ کدام پشه آئدس نبوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه مرحله استقرار پشه در استان اردبیل نیز اتفاق نیفتاده است، افزود: پشه آئدس زمانی می‌تواند تولید بیماری کند که محیط گرم و رسوبی باشد و با توجه به اینکه تا امروز وضعیت و شرایط جوی اردبیل خنک بوده است موردی مشاهده نشده است.

او گفت: امیدواریم در زمان گرم شدن هوا به‌ویژه تا شهریورماه در سایه مدیریت، آموزش و رعایت اصول بهداشتی از سوی مردم به اهداف برنامه‌های پیشگیری از بیماری تب دنگی برسیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.