مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: آئین‌های شاخص و بومی ماه محرم در مناطق مختلف این استان قابلیت ثبت ملی را دارد.

حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده گفت: آئین‌های بئشیک گردانی (گرداندن گهواره)، شمع گردانی و طشت گذاری با جلوه‌هایی که مختص این استان است، با تلاش همکاران ما در رسانه‌های ملی و استانی معرفی می‌شود و برای ثبت ملی آنها به نام استان اردبیل تلاش می‌کنیم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل افزود: آئین‌های شاخسی واخسی (شاه حسین گویان) در مشگین‌شهر، یک نوع آئین عزاداری خاص در شهرستان خلخال و عزاداری خاص بانوان ایلات و عشایر مغان در چادر‌ها و آلاچیق‌های دشت مغان نیز از دیگر برنامه‌های بومی و سنتی استان است که بخش مهمی از هویت مذهبی و فرهنگی استان را نشان می‌دهد و قابلیت ثبت ملی دارد.
او اظهار کرد: آئین شبیه خوانی به لحاظ ارتباط با مقوله هنر، به حوزه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل مربوط است، اما اداره کل تبلیغات اسلامی استان بر محتوا و اشعار شبیه خوانی‌ها نظارت می‌کند تا از هر گونه خرافه و مضامین خارج از مستندات و منابع تاریخی عاری باشد.
جعفرزاده همچنین در خصوص آیین‌های عزاداری حسینی در استان اردبیل گفت: تجمع بزرگ مردم حسینی استان اردبیل در شهرستان‌های تابعه در روز‌های تاسوعا و عاشورا و در اردبیل طبق سال‌های گذشته با شور هر چه بیشتر در محوطه عالی قاپو برگزار خواهد شد.
او تصریح کرد: برنامه‌های هیات‌های عزاداری اردبیل در دهه نخست ماه محرم تعطیل و مساجد به عنوان کانون برنامه‌های مذهبی فعال‌تر می‌شوند و در دهه دوم ماه محرم، بار دیگر هیات‌های عزاداری در کنار مساجد فعالیت‌های مذهبی خود را آغاز می‌کنند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: در شهر اردبیل حدود ۲۲۰ مسجد برای دهه نخست ماه محرم فعال است و اولویت با مساجد است، اما موکب‌ها و چادر‌هایی نیز از سوی مردم و فعالان مذهبی و اجتماعی در برخی محلات شهر برپا شده است.
جعفرزاده همچنین از ثبت مشخصات یک هزار و ۳۰۰ مداح و یک هزار و ۴۰۰ هیات مذهبی استان اردبیل در سامانه طوبی سازمان تبلیغات اسلامی خبرداد و گفت: بسیاری از مداحان شهیر و باسابقه استان اردبیل در ماه محرم بنا به دعوت از استان‌های دیگر از جمله گیلان، مازندران، تهران و یزد در خارج از اردبیل مداحی می‌کنند و استان اردبیل در صدور فرهنگ حسینیت و تولید آواها، نوا‌های عاشورایی و مداحی‌های دلنشین مشهور است.
او ادامه داد: هیات‌ها و دستجات عزاداری بعد از ساعت ۲۴ به جهت رعایت حال مردم نباید از طبل و شیپور استفاده کنند و روی هم رفته، گردانندگان هیات‌ها و دستجات این امر را رعایت می‌کنند و از گردانندگان و مدیران دستجات عزاداری امام حسین (ع) در استان اردبیل انتظار داریم در مدیریت زمان، صدا و مسیر حرکت دستجات با اداره کل تبلیغات اسلامی همکاری کامل داشته باشند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی گفت: هر قدر سطح این همکاری‌ها بیشتر باشد، از میزان ترافیک معابر کاسته خواهد شد و نیرو‌های خدوم راهنمایی و رانندگی و انتظامی کمتر متحمل زحمت شده و مردم و رانندگان نیز در گذر از معابر دچار مشکل نخواهند بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.