مدیر امور آب و فاضلاب زهک گفت: بر اساس گزارش‌ها اعلامی فقط ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب در اثر سیلاب امسال رودخانه هیرمند وارد این دو چاه‌نیمه شده است.

غلامحسین لکزائیان پور، مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان زهک  باتوجه‌به آخرین وضعیت آب در چاه‌نیمه بیان کرد: در حال حاضر از چهار چاه‌نیمه سیستان، فقط چاه‌نیمه‌های یک و سه تا حدودی آبگیری شده‌اند.
 
 وی افزود: ظرفیت چاه‌نیمه یک حدود ۲۲۶ میلیون مترمکعب و ظرفیت چاه نیمه سه حدود ۳۱۵ میلیون مترمکعب است که بر اساس گزارش‌ها اعلامی فقط ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب در اثر سیلاب امسال رودخانه هیرمند وارد این دو چاه‌نیمه شده است.
 
 لکزائیان پور تصریح کرد: آبگیری مخازن چهارگانه سیستان از طریق رودخانه هیرمند صورت می‌گیرد، رودخانه هیرمند در محل ورود به ایران به دوشاخه رود سیستان و رود پریان مشترک تقسیم می‌شود و شاخه پریان مشترک در امتداد مرز ایران و افغانستان ادامه می‌یابد و در نهایت به هامون پوزک در افغانستان می‌ریزد که رودخانهٔ سیستان وارد کشور شده و در نهایت به هامون هیرمند می‌ریزد و در ابتدای رودخانه سیستان یک کانال (فیدر یک) به سمت چاه نیمه‌ها منشعب می‌شود و آب چاه‌نیمه‌ها در حال حاضر از طریق این فیدر صورت می‌گیرد.
 
 مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان زهک اظهار کرد: با حجم آبی فعلی چاه‌نیمه‌های یک و سه درصورتی‌که فقط جهت شرب مورداستفاده قرار گیرد، باتوجه‌به در صد بالای تبخیر آب در منطقه امسال و سال آینده را پاسخگو خواهد بود.
 
 وی خاطرنشان کرد: باتوجه‌به تغییرات اقلیمی و احتمال خروج منطقه از دوره خشکسالی به ترسالی و افزایش بارش در سال آبی آینده است و ضروری است نسبت به اجرای قسمت باقیماندهٔ فیدر دو که ۵۰ درصد آن در سنوات قبل اجرا گردیده است، اقدام گردد تا در شرایط ورود سیلاب از طریق رودخانه هیرمند به کشور، امکان انتقال بیش از دوبرابر حجم فعلی فیدر یک به چاه‌نیمه‌ها فراهم شود.

 لکزائیان‌پور در ادامه عنوان کرد: با حجم فعلی آب چاه نیمه‌ها و باتوجه‌به درصد تبخیر بالای منطقه، در صورت استفاده از این حجم آب، فقط جهت مصارف شرب، امسال و سال آینده از لحاظ تأمین آب شرب مشکلی نخواهد بود و میزان مصرف آب و برداشت آب از چاه‌نیمه‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته سیر صعودی پیدا کرده است، متأسفانه به دلیل نبود منابع آبی دیگر، بعضی مردم اقدام به برداشت آب جهت مصارف غیرشرب و آبیاری اراضی کشاورزی می‌نمایند که این موضوع میزان برداشت آب از این مخازن را بالا می‌برد.
 
 وی در پایان تشریح کرد: سال گذشته منابع آبی چاه نیمه‌ها وضعیت خوبی نداشتند و چاه نیمه‌های یک و دو و چهار کاملاً خشک شده بودند و در چاه نیمه ۳ نیز حجم آب بسیار اندکی وجود داشت، اما با ورود سیلاب در ابتدای سال جاری به چاه‌نیمه‌های یک و سه شرایط آبی چاه‌نیمه‌ها مطلوب‌تر است و از طرف دیگر به دلیل به سرانجام رسیدن پروژه‌های تأمین اضطراری آب شرب و حفر چندین حلقه چاه در منطقه و نصب و راه‌اندازی بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن فراساحلی خاورمیانه در شیله، شرایط آبی منطقه سیستان جهت شرب به حالت پایدار درآمده است

برچسب ها: آبفا ، تالاب هامون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار