مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی مشاغل سخت و زیان آور را مهمترین چالش تامین اجتماعی استان دانست.

یونس دباغ صادقی پور گفت: مشاغل سخت و زیان آور، مهمترین چالش تامین اجتماعی است که صندوق‌های بازنشستگی و معیشت مستمری بگیران را با مشکل مواجه کرده است.

وی به مناسبت هفته تامین اجتماعی در جمع خبرنگاران یادآور شد: نسبت پشتیبانی در استان ۳.۷ درصد است؛ یعنی از ۳.۷ نفر حق بیمه دریافت و حقوق یک بازنشسته پرداخت می‌شود که این رقم زمانی هشت به یک بود.
مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی، دلیل کاهش نسبت پشتیبانی در تامین اجتماعی استان را صنعتی بودن این منطقه و قرارگرفتن بیشتر مشاغل در ردیف مشاغل سخت و زیان آور عنوان کرد و گفت: امیدوارم حاکمیت، دولت و مجلس فکری اساسی در این مورد بکنند.

دباغ صادقی پور طلاق‌های صوری و فرار بیمه‌ای را نیز از دیگر چالش‌های تامین اجتماعی برشمرد و گفت: مجلس باید در این موضوع ورود کند و با تغییر برخی قوانین، چالش‌های پیش روی صندوق‌های بیمه‌ای را رفع کند.

وی ادامه داد: در مورد فرار بیمه ای، اقداماتی در سازمان صورت گرفت، اما نیاز است تا مجلس با وضع قوانینی، ممنوعیت اجازه ورود با کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر را برطرف کند.

وی افزود: برای پیشگیری از فرار بیمه ای، تامین اجتماعی با ارسال پیامک به ذینفعان؛ به دنبال جلوگیری از فرار‌های بیمه‌ای و تخلفات احتمالی در میزان حق بیمه و عناوین شغلی است.

مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی با اشاره به رویکرد تعاملی این اداره کل در دریافت حق بیمه از کارفرمایان، اظهار کرد: در حال حاضر ۲۸ هزار میلیارد ریال از این بابت از مجموعه‌های دولتی و خصوصی طلبکار هستیم.

یونس دباغ صادقی پور گفت: با توجه به رویکرد تعاملی، در پنج سال گذشته رقم طلب از کارفرمایان دولتی و خصوصی جهش آنچنانی نداشته باشد.

وی با اشاره به آغاز طرح توسعه پوشش فراگیر آحاد جامعه از اواسط ۱۴۰۰ گفت: در همین راستا در سال گذشته یکصد هزار نفر به آمار تحت پوشش تامین اجتماعی استان اضافه شد که ۱۴ هزار نفر را زنان خانه دار و چهار هزار و ۸۰۰ نفر را دانشجویان تشکیل می‌دهد.

دباغ صادقی پور با اشاره به تعداد کارگران ساختمانی بیمه شده از این محل در استان اظهار کرد: در حال حاضر ۴۵ هزار و ۱۳۰ نفر در استان شامل این نوع بیمه هستند. 

وی یادآور شد: در بررسی‌های که سال گذشته در این مورد صورت گرفت بیش از هزار و ۷۰۰ نفر غیرواقع تشخیص داده شده و بیمه شان لغو شد.

وی ادامه داد: در بیمه قالی بافی نیز که در سال ۹۴ آغاز شد حدود ۹۶ هزار نفر در استان تحت پوشش این نوع بیمه قرار گرفتند، اما در بررسی‌های بعدی این رقم تا ۳۶ هزار نفر کاهش فرجه سه ماهه پرداخت حق بیمه به چهار ماه افزایش یافت.

دباغ صادقی پور در بخشی از سخنان خود به پرداخت وام قرض الحسنه به بازنشستگان و مستمری بگیران اشاره کرد و گفت: این رقم از ۷۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون ریال در سال گذشته افزایش یافت و با ۶ هزار و ۵۰۰ نفر پرداخت شد.

وی یادآور شد: امسال نیز این رقم به ۳۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است که به دنبال تامین منابع هستیم.

وی همچنین از اجرای طرح خیرین آینده ساز تامین اجتماعی خبرداد و افزود: در راستای این طرح، دانشجویان تحت پوشش بهزیستی و نهاد‌های حمایتی، با مشارکت خیران، بیمه شده و حق بیمه آنها از سوی خیران پرداخت می‌شود.

مدیرکل تامین اجتماعی استان از میزان رضایت ۸۵ درصدی گیرندگان خدمات از این اداره کل خبر داد و گفت: این درصد مطلوب نبوده و طبق هدفگذاری، باید به بالای ۹۰ درصد برسد.

دباغ صادقی پور ادامه داد: در حال حاضر ۵۹ خدمت به ذی نفعان تامین اجتماعی به صورت الکترونیکی ارایه می‌شود که نقش مهمی در بالا بردن میزان رضایت از خدمات این اداره کل دارد.

مدیر درمان تامین اجتماعی آذربایجان شرقی نیز در این نشست به تشکیل صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج در مهر ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: ۵۰ تا ۸۰ درصد هزینه‌های درمان این بیماران از سوی مدیریت درمان پرداخت می‌شود به طوریکه سال گذشته ۲۱۰ میلیارد ریال و از ابتدای امسال ۱۰۰ میلیارد ریال برای درمان این بیماران پرداخت شده است.

حسن سیدی ادامه داد: در بحث ناباروری نیز سال گذشته یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال پرداختی داشتیم که ۱۷۰میلیارد ریال آن برای درمان‌های سرپایی در این بخش بوده است.

وی بیان کرد: درمان کودکان زیر هفت سال نیز در تمامی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های زیر پوشش این مدیریت رایگان بود و تنها در بحث دارو، حق فرانشیر اخذ می‌شود.

سیدی در مورد تعداد پرستاران در بیمارستان‌های تامین اجتماعی گفت: ضریب اشغال تخت‌های این بیمارستان‌ها ۸۰درصد است، اما نرم پرستاری در آنها بالای ۹۵ درصد است و ۴۰ درصد استخدامی‌های مدیریت درمان تامین اجتماعی در استان به پرستاران اختصاص دارد.

سیدی به پرداختی‌های مدیریت درمان به بیمارستان‌های طرف قرارداد اشاره کرد و گفت: پس از عید امسال سه مورد پرداختی داشته ایم و در بهمن و دی گذشته نیز هرکدام صد میلیارد ریال پرداخت کرده ایم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار