نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: حضور مردم این استان در دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پرشور بود و امیدواریم دولت جدید توجه ویژه‌ای به مسائل این منطقه داشته باشد.

 آیت‌الله مصطفی محامی  در آیین تودیع و معارفه مدیریت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت ضمن تقدیر از مردم سیستان و بلوچستان جهت مشارکت پر شور در دور اول و دوم انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: مردم سیستان و بلوچستان پا به پای همه مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند و در دور اول و دوم میانگین مشارکت مردم استان با میانگین کشوری برابر و بلکه مقداری هم بالاتر بود.
امام جمعه زاهدان ضمن عرض تبریک به رئیس جمهور منتخب عنوان کرد: امیدواریم خداوند متعال به رئیس جمهور منتخب توفیق عنایت کند تا بتواند مسیر خدمت به نظام و امت اسلامی را دنبال و حرکت پر شتاب خدمت به مردم که در کشور و بویژه در سیستان و بلوچستان آغاز شده بود را همچنان تداوم ببخشد.

وی بیان کرد: در دوران ریاست جمهوری روحانی به اتفاق اعضای شورای راهبردی به این نتیجه رسیدیم که مشکلات اولویت دار استان را احصاء و سپس با حضور در مرکز کشور آنها را دنبال کنیم.
آیت الله محامی گفت: در قالب شورای راهبردی با مسئولان مختلف اجرایی، نظامی و امنیتی کشور دیدار داشتیم و امورات را دنبال کردیم که موجب اعجاب و تعجب برخی از مسوولان کشوری شده بود که مسئولان ارشد استانی متحد با هم پیگیر حل مشکلات استان هستند.
وی با اشاره به اتفاقات رخ داده در هشتم مهرماه سال۱۴۰۱ گفت: در خصوص وقایع هشتم مهرماه سال۱۴۰۱ بنده بر اساس برداشت خود از مبانی دینی و مبانی امامین انقلاب کار خود را پیش بردم و ابلاغ یا پیامی به ما ارائه نشده بود.
نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان افزود: گزارشی را به دفتر مقام معظم رهبری ارائه کردم که ایشان گزارش را به شورای عالی امنیت ملی ارجاع نمودند و بنده برای شرکت در جلسه شورای عالی امنیت ملی دعوت شده بودم که قبل از حضور در جلسه شورا، دفتر مقام معظم رهبری ما را خواستند و نکات مقام معظم رهبری را به بنده ابلاغ کردند که مقام معظم رهبری از ارائه گزارش و اقدامات صورت گرفته تشکر کرده بودند و از تاخیر در ارائه گزارش گلایه داشتند که البته بنده گزارش را به صورت شفاهی ارائه داده بودم، اما خدمت ایشان نرسیده بود و مقام معظم رهبری تاکید داشتند که نماینده من باید به موضوع ورود و بحران را مدیریت کند و به دنبال احقاق حق مردم باشد و در این جهت ملاحظه هیچ کس را هم نداشته باشد و نکات دیگری که فرموده بودند.
وی گفت: بنده با وجود اینکه تنها بخشی از این نکات را در استان عنوان کرده بودم برخی تحمل نکرده و بر آشفتند و معلوم نبود اگر همه این سخنان بیان می‌شد په می‌گفتند.

آیت‌الله محامی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در طول دو سال گذشته مسائل مربوط به واقعه هشتم مهرماه را همواره به نماینده خود در استان ارجاع دادند و حتی در دوران حضور هیات اعزامی از سوی مقام معظم رهبری به استان باز هم مدیریت و برنامه‌ریزی بر اساس نظر بنده صورت گرفت که این اتفاق ناشی از عنایت مقام معظم رهبری است.
امام جمعه زاهدان تصریح کرد: در شرایط کنونی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان در شرایط خوبی قرار دارد و بنده در دوران ریاست جمهوری شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی همواره مطرح کردم که کار استان را به خود استان واگذار کنید که خوشبختانه کار مدیریت شد.
وی بیان کرد: فعالیت‌های بنده در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان به دو مقطع قبل از هشتم مهرماه و بعد از هشتم مهرماه تقسیم می‌شود.
آیت الله محامی گفت: در مقطع قبل از هشتم مهرماه و هنگام حضور در استان اعلام کردم که سیاست کلی ما در خصوص اهل سنت، تعامل مثبت، فعال، اثرگذار و هوشمند است به این معنا که قصد تقابل و درگیری نداریم و تعامل باید اثرگذار باشد و تنها دلخوش به احوال‌پرسی‌های روزانه نیستیم، زیرا هیچ گونه تأثیری در رسیدن به اهداف نظام و انقلاب ندارد و از این جهت هوشمند است که اگر کسی ظاهر و باطن متفاوت داشته باشد هوشمندانه عمل کنیم و تنها دلخوش به یک لبخند نباشیم.

وی افزود: برای این جهت قانون را معیار قرار دادیم و مطرح کردیم که معیار قانون است و تفاوتی ندارد که به نفع یا به ضرر چه کسی باشد و ما باید طرفدار قانون و اجرای آن باشیم.
امام جمعه زاهدان افزود: برای مثال اوایل حضور ما در استان دستگاه‌های امنیتی محدودیتی‌هایی برای انجام برخی مراسمات مذهبی از جمله ختم صحیح بخاری قائل بودند که بنده به مسئولان امر عنوان کردم انجام این مراسم خلاف قانون نیست و اگر تخلفی صورت گرفت باید متذکر شوید که در ادامه با توجه به مذاکراتی که با برگزار کنندگان این مراسم صورت گرفت و اعلام آمادگی آن‌ها برای رعایت تمامی نکات لازم، بنده نیز در این مراسم حضور یافتم و به اذعان مسئولان امنیتی با تدابیر صورت گرفته این مراسم یکی از بی حاشیه‌ترین مراسمات برگزار شده در طول سال‌ها بود.
وی گفت: در مقابل اقداماتی برای ساخت و ساز‌های غیر قانونی در مساجد و مدارس علمیه اهل سنت صورت گرفته بود و باز عنوان کردیم که معیار قانون است و همه باید به آن تن بدهیم و در برابر ساخت و ساز‌های غیر قانونی ایستاده و با ان برخورد کردیم.
آیت‌الله محامی ادامه داد: در حوزه مدارس علمیه اهل‌سنت نیز همکاری‌هایی صورت گرفت و کار در حال دنبال بود تا زمانی که طرف مذاکره در یک اقدام غیر منطقی مذاکره را متوقف ولی بعد از آن دنبال کردند.
وی افزود: تعاملات خوب و به جایی رسید که بنده شهریورماه سال۱۴۰۱ در جلسات مختلف استان و کشور مطرح کردم که از آغاز سال ۱۴۰۰ اگر آقای مولوی عبدالحمید حرف خلافی زده است بگویید تا تذکر دهم و اصلاح نمایند که موردی ارائه نشد.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: در ادامه آقای مولوی عبدالحمید خواهان برقراری ارتباط با دفتر مقام معظم رهبری بودند که در ابتدا با توجه به سخنرانی‌های ایشان در آن ایام مورد پذیرش قرار نگرفت، اما در نهایت با پیگیری‌های بنده این جلسه با معاون محترم ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری تشکیل شد و به آقای مولوی عبدالحمید گفتم این ارتباط توسط بنده برقرار شد، اما حفظ و ادامه این ارتباط بر عهده شماست.
وی گفت: پنجشنبه هفتم مهرماه۱۴۰۱ آقای مولوی عبدالحمید برای ارائه گزارش دیدار صورت گرفته با معاونت ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری به دفتر ما آمدند و رضایت خود را از دیدار صورت گرفته اعلام و عنوان کردند که در این دیدار تاکید داشته‌ایم که ما در استان مشکلی نداریم و اگر مشکلی هم باشد با ارتباط خوبی که با نماینده مقام معظم رهبری در استان داریم آن را حل می‌کنیم و گفته ام که با هیچ نماینده ولی فقیهی ارتباطی مثل ارتباط با حاج آقای محامی نداشته ایم.
آیت‌الله محامی بیان کرد: بنده عنوان کردم در شرایط حاضر فضا مناسب است تا بتوان مشکلاتی از قبیل مدارس اهل‌سنت، مساجد و اوقاف را پیگیری و افراد معتدل را جمع تا ما هم مسئولان امر را به استان دعوت کنیم و به تدریج مسائل را حل کنیم که مورد قبول واقع شد.
وی عنوان کرد: شب جمعه بنده جهت سخنرانی در اردوی دانشجویان استان عازم مشهد مقدس شدم که روز بعد واقعه هشتم مهرماه رخ داد که یک جنایت تاسف بار بود و سپس اتهامات وارده کار را سخت‌تر کرد، اما در همین ماجرا هم بنده بلافاصله همه مسئولان و شاهدان ماجرا را خواستم و اطلاعاتی را بدست آوردم هر چند که حجم جنایت صورت گرفته به طور کامل برای ما روشن نبود و اگر مشخص بود موضع‌گیری ما کاملا متفاوت بود، اما به تدریج اطلاعاتی را کسب کردیم و بنده در روز‌های بعد در بیانیه، پیام تصویری و خطبه‌های نماز جمعه به تبیین وقایع رخ داده پرداخته و بر لزوم بررسی دقیق، جامع و منصفانه ماجرا، برخورد بازدارنده با متخلف و احقاق حق همه اطراف قضایا تاکید کردم و پای آن هم ایستادم.

وی افزود: متاسفانه از ناحیه گروه‌های مختلف در استان چندان همراهی صورت نگرفت و در جلسه‌ای که در منزل یکی از معتمدین برگزار شد بنده به آقای مولوی عبدالحمید گلایه کردم که مشکل قابل حل بود و باید از همان روز اول در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت حاضر می‌شدید و ایشان عنوان کردند که من به کسب نتیجه امیدوار نیستم و بنده در پاسخ اظهار کردم مطالبات بنده بیشتر از شماست و به کسب نتیجه نیز امیدوار هستم و در نهایت مقرر شد جمعی از علما و معتمدین معتدل مطالبات خود را در قالب یک نامه با چارچوب مشخص بنویسند تا پس از توافقات مورد امضا قرار گرفته و پیمانی برای پیگیری ماجرا در استان و کشور باشد، اما نامه‌ای بر اساس نکات فوق برای ما نیامد.
وی ادامه داد: در هفته‌های اول همراهی از جانب آقای مولوی عبدالحمید صورت گرفت البته برخی تندروی‌ها در بین شیعیان و اهل‌سنت وجود داشت که مدیریت شد.
آیت‌الله محامی بیان کرد: در ادامه قرار بر این شد که مقام معظم رهبری هیاتی را برای دلجویی به استان بفرستند که بنده به منزل آقای مولوی عبدالحمید رفته و به ایشان گفتم که شما نامه‌ای به من زدید که جواب دارد و در هفته‌های اخیر صحبت‌هایی را در خطبه مطرح می‌کنید که تعجب است و باید گفتگو کنیم، اما امشب برای امر دیگری به اینجا آمدم یک اینکه شما امیدوار به کسب نتیجه نبودید، اما مطالبات در شورای عالی امنیت ملی مصوب و به تایید مقام معظم رهبری رسید و ما باید پیگیر اجرای آن در استان و کشور باشیم و دوم اینکه مقام معظم رهبری نیز هیاتی را برای دلجویی به استان می‌فرستند و پیشنهادات ایشان را نیز در این جهت دریافت کردیم.
وی بیان کرد: هنگام حضور هیات اعزامی از سوی مقام معظم رهبری در استان آقای مولوی عبدالحمید مطرح کردند که بنده تحت فشار هستم و در جلسه ابتدایی با هیات در محل نهاد اهل سنت استان حضور نیافت و جلسه در محل دیگری برگزار شد و بد اخلاقی‌ها از همین جا آغاز شد.

دستگاه‌های نظام باید روی جنبه‌های اجتماعی واقعه هشتم مهرماه متمرکز شوند

امام جمعه زاهدان ضمن تاکید به جنبه اجتماعی تبعات پس از واقعه هشتم مهرماه عنوان کرد: بعد از واقعه هشتم مهرماه متاسفانه دستگاه‌های نظام واقعه را به طور کامل بررسی نکردند و دادگاه با کندی در حال بررسی جنبه شخصی این واقعه است، اما به جنبه اجتماعی آن از جمله ناامنی، بدبینی و دو قطبی‌های ایجاد شده توجهی نشد.
وی گفت: بر اساس حکم فقهی اگر کسی اسلحه کشیده و ناامنی ایجاد کند ولو اینکه آدمی را نکشته باشد این محاربه است و حکم اعدام دارد.

آیت الله محامی نقش جریان نفوذ را در این اتفاقات بعید ندانسته و ادامه داد: نکته دیگر این است که در این بین جریان نفوذ هم بعید نیست یعنی وقتی دشمنان مشاهده می‌کنند که گفتمان امامین انقلاب به شکل مطلوب پیش می‌رود در صدد نفوذ خواهند بود و بنده به آقای مولوی عبدالحمید هم گفتم که ما اگر بتوانیم مشکلات را در سیستان و بلوچستان حل کنیم و الگوی موفقی از تعاملات را نشان بدهیم مشکلات اهل سنت خراسان و کردستان هم حل خواهد شد و این نیازمند تعامل طرفینی است.
وی ادامه داد: بنده در جلسات با مسئولان ارشد کشور هم مطرح کردم که جریان نفوذ باید دنبال شود چرا که نمی‌خواهد خط فکری مقام معظم رهبری پیش برود و سر نخ کار جریان نفوذ هم در خارج از کشور مشاهده می‌شود.

آیت‌الله محامی اظهارکرد: خوشبختانه نظام اسلامی همواره در خط اعتدال و بر اساس رعایت عدل و انصاف پیش رفته و اتمام حجت کرده چه در قبل از واقعه هشت مهر که روند تعامل رو به رشد و به گونه‌ای بود که همه گروه‌های مختلف اهل سنت متشکر و سپاسگزار بودند و چه بعد از واقعه هشتم مهر که حتی رهبری برای پیگیری ماجرا ورود کرده و هیاتی اعزام نمودند و اگر نبود بد اخلاقی‌هایی که از طرف برخی جریان‌های مدعی صورت گرفت و آشوب‌هایی که شد کار نهایی شده و احقاق حق مردم صورت می‌گرفت البته کندی کار سیستم قضائی همچنان جای گلایه دارد.

مردم تکلیف خود را مشخص و حساب خود را از برخی جریانات مدعی جدا کرده‌اند

وی بیان کرد: هنگام دیدار مردم استان با مقام معظم رهبری بنده خواستار دعوت از آقای مولوی عبدالحمید جهت حضور در این دیدار بودم که دوستان دفتر مقام معظم رهبری تصمیم‌گیری در این باره را به بنده واگذار کردند و در نهایت به ایشان هم مثل سایرین اطلاع رسانی شد و نکته قابل توجه این است که واگذاری به نظر اینجانب لطف و اعتمادی به بنده و همچنین یک لطف بیشتر به آقای مولوی عبدالحمید بود چرا که با وجود تمام حرف‌های خلاف و اقدام‌های ناصواب باز هم اجازه داشتند خدمت مقام معظم رهبری شرفیاب شوند.
امام جمعه زاهدان گفت: نتیجه این تعاملات و اتمام حجت این شده است که خوشبختانه مردم تکلیف خود را مشخص و حساب خود را از برخی جریانات مدعی جدا کرده‌اند و مسوولان هم مشغول کار و خدمت به مردم هستند.

آیت‌الله محامی اظهار کرد: انتخابات مصداق این کار بود چرا که با وجود همه تبلیغات سوء خوشبختانه میزان مشارکت مردم استان در دوره اول و دوم انتخابات با میانگین کشوری برابر و حتی بالاتر بود و مردم ما پا به پای مردم در کل کشور حضوری پر شور داشتند.
وی افزود: بنده در جلسات عنوان کردم که این اتفاق نجابت مردم ما را می‌رساند چرا که در گذشته اگر مشارکت مردم سیستان و بلوچستان بیشتر ازسایر نقاط کشور بود واقعه هشت مهر رخ نداده بود، اما اگر حالا میزان مشارکت مردم استان با میانگین کشوری یکی است از سر نجابت مردم است چرا که اهل‌سنت استان بر اثر اتفاقات هشتم مهرماه سال۱۴۰۱ خار در چشم و استخوان در گلو دارند ولی باز هم همپای مردم دیگر استان‌ها به میدان انتخابات آمده و مشارکت داشته اند که جای تقدیر و تشکر فراوان دارد.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان گفت: انتخابات اخیر وزن برخی جریانات مدعی در استان را مشخص کرد از این جهت که برخی در مرحله اول با صندوق‌های رأی قهر کردند، اما بعد مشخص شد قافیه را باخته‌اند و عده‌ای از همان جریان به میدان آمدند و در هر صورت تفاوت چندانی مشاهده نشد و مشارکت ما با میانگین کشور یکسان بود.
آیت الله محامی ضمن قدردانی از تلاش‌های حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن آکو مدیر سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان برای حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد تقی سیفایی در سنگر جدید خدمت آرزوی توفیق کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار