رئیس جهاد کشاورزی گیلان گفت: تا اواسط مرداد ماه بهترین زمان مبارزه با آفت کرم ساقه خوار برنج است.

صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه کرم ساقه خوار برنج یک تهدید جدی برای این محصول است، گفت: اگر با آفت کرم ساقه خوار مبارزه نشود می‌تواند عملکرد محصول برنج را ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش داده و از کیفیت آن بکاهد. 

او با بیان اینکه کرم ساقه‌خوار نواری برنج یکی از مخرب‌ترین آفات برنج در بسیاری از کشور‌های تولید کننده برنج در دنیا و ایران است، افزود: کنترل این آفت به علت داشتن زندگی مخفی (لارو‌ها داخل ساقه برنج) مشکل بوده و تهدیدی برای برنجکاری است. 

رئیس جهاد کشاورزی گیلان به فعال بودن آفت کرم ساقه‌خوار برنج در مناطق معتدل اشاره و تصریح کرد: از هفته نخست تیر تا اواسط مرداد ماه بهترین زمان مبارزه با این آفت است. 

محمدی همچنین با اشاره به مضرات مصرف آفت کش‌ها گفت: کشاورزان گیلانی برای مبارزه با آفت کرم ساقه‌خوار برنج می‌توانند به ۲ روش بیولوژیک و استفاده از سموم کشاورزی با نظارت کارشناسان جهاد کشاورزی اقدام کنند.

کرم ساقه خوار مهمترین آفت برنج است که در فصل زمستان به صورت کرم لارو در علف‌های هرز خشک حاشیه مزارع مخفی است و در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت به شفیره تبدیل می‌شود و پس از چند روز از شفیره‌ها پروانه خارج شده و با تخمگذاری روی شالی در خزانه و یا بوته‌های نشا شده در زمین اصلی موجب آلودگی و منجر به خسارت در شالیزار‌ها می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.