خطر بیماری تب کنگو در آستانه عید قربان جدی است/هموطنان عزیز توصیه بهداشتی را رعایت کنند

در آستانه عید سعید قربان، نگرانی ها نسبت به شیوع بیماری تب کریمه کنگو بیشتر می شود، هم استانی های عزیز توصیه های بهداشتی را جهت نگهداری دام و هنگام ذبح رعایت کنند.

مهدی زنگنه، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو)  CCHF  (بیماری خونریزی دهنده ی تب داری است که می تواند از طریق گزش کنه یا تماس مستقیم با خون، ترشحات یا لاشه گوشت دام یا خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ فرد مبتلا به بیماری انتقال یابد، این بیماری در دام هیچ گونه علایم مشخصی ندارد و خطر انتقال آن به انسان در طی ذبح حیوان و یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان وجود دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: از ابتدای امسال تاکنون 9 بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در استان سیستان و بلوچستان شناسایی شدند که بلافاصله با نظارتهای بهداشتی و درمانی در بیمارستان  بستری شدند و اقدامات درمانی برای آنان انجام گرفت.

دکتر زنگنه افزود: با توجه به گرمای هوا و در آستانه عید قربان هموطنان عزیز به منظور حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام،‌ ضرورت دارد کشتار قربانی در کشتارگاه و زیر نظر ناظرین بهداشتی صورت گیرد و از نگهداری و ذبح دام در اماکن عمومی و منازل شخصی جدا خودداری کنند.

وی گفت: هنگام هر نوع تماس با دام یا لاشه آن مانند قصابی و خرد کردن گوشت تازه از وسایل حفاظت فردی شامل کلاه، ماسک، عینک، دستکش، روپوش، پیش بند پلاستیکی و چکمه استفاده نمایند.

 وی ادامه داد: قبل از خرد کردن، دستکاری و مصرف گوشت تازه ی دام ذبح شده می بایست حداقل به مدت 24 ساعت و امعاء و احشای آن مانند دل، جگر و قلوه به مدت 48 در یخچال و در دمای 4 تا 8 درجه نگهداری شود.

وی افزود: در صورت مشاهده فردی با علایم شبیه سرماخوردگی و یا خونریزی از نقاط مختلف بدن به خصوص زیرپوستی در فردی با سابقه تماس با دام، فوراً وی را به بیمارستان بوعلی زاهدان و در سایر شهرستان ها به نزدیکترین بیمارستان یا مرکز خدمات جامع سلامت راهنمایی کنید.

وی در پایان افزود: در روز عید قربان تیم های سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در محل کشتارگاه و مراکز عرضه دام استقرار دارند.

برچسب ها: تب کنگو ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار