سرعت صوت در مریخ چه وضعیتی دارد؟

دانشمندان می‌گویند که سرعت صوت در مریخ ثابت نیست.

برای دانشمندان مشخص شده است که سرعت صوت در مریخ ثابت نیست و تحت تأثیر عوامل مختلفی که توسط کاوشگر Perseverance ناسا آشکار شده است، دائماً در حال تغییر است.

دانشمندان ایالات متحده و فرانسه تصمیم گرفتند داده‌ها و موارد ضبط شده ارسالی توسط کاوشگر Perseverance را مطالعه کنند تا رفتار صدا را در سیاره سرخ در فاصله ۲۰ متری جو آن دریابند.

برای آنها روشن شد که سرعت صوت به مکان، دما و سطح دی اکسید کربن بستگی دارد. پس از محاسبه شاخص‌ها در زمان‌های مختلف روز و سال و تعدادی از مکان‌های روی سطح این سیاره، از جمله قله‌های کوه، مشخص شد که سرعت صوت تحت تأثیر دما قرار می‌گیرد که از مکانی به مکان دیگر متفاوت است، همان طور که برای مثال در مناطق قطبی اینگونه است. علاوه بر این، سرعت صوت بسته به فصل تحت تأثیر نوسانات سطح دی اکسید کربن است.

محققان دریافتند که سرعت صوت زیر ۲۴۰ هرتز ۱۰ متر بر ثانیه است که در مقایسه با صدا‌های بلندتر کندتر است. این حالت به این دلیل است که مولکول‌های دی اکسید کربن در جو مریخ انرژی با فرکانس پایین را جذب می‌کنند. دما نیز از اهمیت کمتری برخوردار نبود، به عنوان مثال، نوسان دمای روزانه در محلی که در حال حاضر کاوشگر در آن قرار دارد ۵۰ درجه سانتیگراد است. به نظر می‌رسد که سرعت صوت در دما‌های بالا به ۳۰ متر بر ثانیه می‌رسد، اما در هوای سرد به یک سوم کاهش می‌یابد. دانشمندان همچنین تأثیر گرد و غبار بر سرعت صوت را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که شاخص‌ها را تغییر نمی‌دهد.

به گفته محققان، بر اساس نتایجی که به دست آورده اند، می‌توانند سرعت صوت را در هر نقطه و در هر زمان از سیاره سرخ پیش بینی کنند.

منبع: mail.ru

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۸ ۰۴ تير ۱۴۰۳
چرا کارگران افغانی جای کارگر ایرانی گرفته است کار میکند ولی ایرانی بیکار است افغانستان امنیت داره برن کشور خودشون تا برای ایرانی کار باشه هدف شما برای این کار چیست
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۶:۵۹ ۰۶ تير ۱۴۰۳
چون کارگر با شهامت افغانستانی با نصف حقوق دو برابر امثال تو کار میکنه، تو هم شرف داشته باش و شهامت داشته باش با همین حقوق کار کن کار برات گیر میاد ... تا کور شود هرآنکه نتواند دید