صدور هشدار هواشناسی برای بارش‌های سیل‌آسا و طوفان در ۱۸ استان کشور

کارشناس هواشناسی کشور گفت: هشدار هواشناسی برای بارش‌های سیل آسا و وقوع طوفان در ۱۸ استان کشور از جمله تهران صادر شده است.

فریبا گودرزی کارشناس هواشناسی کشور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران از صدور هشدار هواشناسی در سطح نارنجی خبر داد و گفت: فعالیت این سامانه بارشی از امروز شروع شده و ما شاهد رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ خواهیم بود.

وی افزود: نیمه شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، نیمه جنوبی اردبیل، شمال و شرق زنجان و ارتفاعات استان‌های مازندران و البرز درگیر این سامانه بارشی خواهند شد.

او گفت: جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی از جمله مخاطرات این سامانه بارشی است.

وی افزود: توصیه می‌شود احتیاط در سفر‌های بین‌شهری، عدم‌اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، آمادگی راهداری و سایر دستگاه‌‎های اجرایی، خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع را هم وطنان در دستور کار خود قرار دهند.

وی همچنین از صدور هشدار هواشناسی دیگر در خصوص  فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی از امروز تا شنبه ۲۶ خرداد ماه  خبر  داد و گفت: این سامانه بارشی نواحی آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران، مازندران، گیلان و سمنان، شمال فارس، یزد، شمال هرمزگان، جنوب غرب کرمان، خراسان شمالی و نیمه شمالی خراسان رضوی درگیر می‌کند.

گودرزی از هشدار هواشناسی دیگر در خصوص افزایش وزش باد و تندباد خبر داد و گفت: تهران، سمنان، شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، بوشهر، جنوب فارس از امروز تا ۲۶ خرداد ماه درگیر  وزش باد نسبتاً شدید تا شدید در نواحی مستعد گردوخاک خواهند شد.

وی افزود: این شرایط در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلو‌های تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال در پی دارد.

او گفت: پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم جابه‌جایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه‌داشتن درب سالن‌های پرورشی را هموطنان در دستور کار خود قرار دهند.

خبرنگار: محبوبه کباری 

برچسب ها: هواشناسی ، وزش باد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۷ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
سالن های پرورشی دیگه چیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
سالن قارچ و گلخانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۵ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
خدایا با این چوپان دروغگو هوا شناسی چه کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
سیل سیل سیل آسا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
تا باشه از این بارونای سیل آسا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
خدا کنه تو تهران همیشه طوفان بیاد تا اقلا یه نفسی بتونیم بکشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
لطف کنید با پیامک هشدارهای لازم را به مردم بدین الان هبچ رسانه ای در دسترس تر و فراگیرتر از پیامک نیست.
آخرین اخبار