کاهش نسبی دما و بارش‌های سیل آسا مهمان نواحی شمالی کشور

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: کاهش نسبی دما و بارش‌های سیل آسا از امشب تا پایان هفته مهمان نواحی شمال و شمال غرب کشور خواهد بود.

صادق ضیائیان  مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه در امشب  در نواحی شمال و شمال غرب کشور شاهد افزایش باران خواهیم بود گفت : به‌تدریج با نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر در مازندران، گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی رگبار، رعدوبرق، وزش باد همراه با کاهش نسبی دما پیش‌بینی شده است.

وی افزود: در استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، دامنه‌های زاگرس مرکزی و استان‌های گلستان و خراسان شمالی نیز افزایش ابر، وزش باد و رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود. شدت بارش‌ها امروز برای شمال آذربایجان شرقی،‌ اردبیل و غرب گیلان است.

او بیان کرد: فردا پنجشنبه در شمال غرب، دامنه‌های زاگرس مرکزی، دامنه‌های جنوبی البرز افزایش ابر، رگبار پراکنده و در سواحل دریای خزر و خراسان شمالی بارندگی، وزش باد و کاهش دما ادامه خواهد داشت. در شرق گیلان و غرب مازندران بارش‌ها شدید است.

ضیائیان بیان کرد: روز جمعه و شنبه هفته آینده در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات البرز مرکزی افزایش ابر گاهی رگبار پراکنده و رعدوبرق انتظار می‌رود.

وی افزود: روز یکشنبه آینده در این مناطق بارندگی به‌صورت ضعیف‌تر ادامه دارد و در شرق و شمال شرق کشور وزش باد و کاهش نسبی دما روی می‌دهد.

 او گفت: تا روز جمعه در شمال شرق، شرق، بخش‌هایی از مرکز و استا‌ن‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی در برخی ساعات وزش باد شدید و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. از اواخر چهارشنبه و روز پنجشنبه خلیج فارس و دریای خزر مواج است.

**بارش شدید و خیلی شدید پیش روی شهرستان شمالی کشور

وی افزود: از امشب  تا پیش از ظهر پنجشنبه بارش شدید تا خیلی شدید، وزش باد شدید تا خیلی شدید، رعدوبرق و تگرگ استان را فرا می گیرد.

او بیان کرد:این سامانه شهرستان های «آستارا، تالش، رضوانشهر، بندرانزلی، رشت، شفت، فومن، صومعه سرا، لاهیجان، لنگرود، ماسال، رودبار، رودسر، املش، آستانه و سیاهکل» اعلام شده است.

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی  اظهار کرد: این سامانه اثرات مخاطره آمیزی همچون  بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها، آبگرفتگی گسترده در برخی معابر، انسداد برخی از راه ها به ویژه راه های روستایی در ارتفاعات و دامنه ها و احتمال تخریب پل ها در پی دارد.

وی افزود: از دیگر اثرات مخاطره آمیز فعالیت این سامانه در گیلان شامل «خسارت به محصولات باغی و زراعی، زیرساخت ها مانند خطوط انتقال برق و آب و...، تخریب تاسیسات و سازه های واقع شده در حریم رودخانه ها و مسیل ها، تخریب سازه های موقت و سبک، اصابت صاعقه و....» است.

او یادآور شد:توصیه می شود در محدوده زمانی فعالیت سامانه نسبت به عدم توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، بازگشایی کانال ها و آبروهای درون و برون شهری، آمادگی کامل دستگاه های اجرایی و امدادرسان، بازگشایی دهانه پل ها، اجتناب از فعالیت های کوهنوری، خروج شهروندان از تفرجگاه ها و سکونتگاه های واقع در حریم و بستر رودخانه های منطقه اثر سامانه، مدیریت زمین های کشاورزی و پناه گرفتن در مکان های امن و سرپوشیده هنگام وقوع رعدوبرق و تگرگ» اقدام شود.

خبرنگار: محبوبه کباری 

برچسب ها: هواشناسی ، وزش باد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار