افزایش تعرفه های بخش بهداشت به ۳۵ درصد

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تعرفه های بخش بهداشت برای اولین بار افزایش و به ۳۵ درصد رسیده است.

منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه   با بیان اینکه در طی سه سال گذشته سهم منابع پایدار افزایش یافته است گفت: درآمدهای ناشی از حقوق معادن، و مالیات افزایش یافته است.

وی افزود: سهم درآمدهای پایدار از ۴۵ درصد در بودجه سال ۱۴۰۳ به ۶۲ درصد افزایش یافت  به طوری که بودجه در بودجه مصوب و تخصیص یافته است.

منظور افزود: در تلاش هستیم که  سهم اوراق مالی و تامین بدهی کاهش یابد و بودجه دولت نسبت به تکانه ها مقاوم تر شده است  که یک حرکت مهم و ضروری است.

او افزود: ۱۱۰۰ طرح و پروژه عمرانی در این سه سال به بهره برداری رسید و یکی از دلایل افزایش اعتبارات طرح های تملک است در سال ۹۹،  ۸۷ هزار میلیارد تومان بوده به طوری که در سال گذشته ۴برابر شد. 

او گفت: در استان های مختلف و در سفرهای مختلف هر بار شاهد افتتاح یک پروژه عمرانی بود.

وی افزود: اوراق های مالی دولت باید به گونه ای تنظیم شود که  بتواند جذب سرمایه گذار را فراهم کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه  با بیان اینکه سهم نفت در بودجه عمومی در سال ۱۴۰۳ به ۲۳ درصد می‌رسدگفت:  به تدریج سهم نفت در بودجه عمومی کاهش پیدا می‌کند.

منظور بیان کرد: امسال افزایش تعرفه‌های بخش بهداشت و درمان را ۳۵ درصد تصویب کردیم که در بهترین حالت در سال‌های گذشته ۲۵درصد بوده است.

وی افزود: بودجه سلامت به طور خاص یک افزایش بسیار قابل توجهی پیدا کرده است و بودجه سلامت سال گذشته ۳۲۰ هزار میلیارد تومان بود

نرخ تورم در حال کاهش است

رییس  سازمان برنامه و  بودجه  گفت:نرخ تورم نقطه به نقطه به آستانه ۳۰ درصد و کمتر از آن دارد نزدیک می شود.

وی افزود:اوراق مالی دولت یک ابزار مناسبی است که می خواهند دارایی های خود مولدسازی کنند و از محل دارایی های نقدی خود کسب سود کنند.

زمان دقیق مرحله دوم کالابرگ هنوز قطعی نشده است

منظور بیان کرد: کالابرگ را دولت مرحله به مرحله تصویب و اجرا می کند، مرحله اول کالابرگ را در فروردین و اردیبهشت اجرا کردیم و  برای نوبت بعد کالابرگ پیشنهاداتی به ستاد اقتصادی دولت داده شده است.

وی تاکید کرد: وزارت رفاه و سازمان برنامه و بودجه به دنبال این است که با توجه به تحقق برنامه زمان بندی اجرای مرحله دوم پیشنهاد را به ستاد اقتصادی دولت بدهند. 

منظور بیان کرد:بودجه فرهنگی را طی امسال  به ۳۶ هزار میلیارد تومان افزایش دادیم و تمام دستگاه های فرهنگی با یک افزایش قابل توجهی از بودجه فرهنگی روبرو هستند.

وی  اظهار کرد: دولت سیزدهم در طول سه سال گذشته توانست در بودجه مصوب و اجرای بودجه، اتکای خود به منابع پایدار را افزایش دهد که رصد مودیان مالیاتی و درآمدهای گمرکی بیانگر این موضوع است. سهم مالیات در بودجه در سال ۹۹ حدود ۶۹ درصد بود که در ۱۴۰۳ به ۷۶ درصد افزایش یافت؛ در واقع وصول مالیات بیش از تورم بوده است.

وی ادامه داد: افزایش سهم منابع پایدار، به معنی کاهش سهم نفت و رفتن به سمت اقتصاد مقاومتی است. در سال ۹۶ تا سال ۹۹ (به جز سال ۹۹ که تقریباً صادرات نفت متوقف شد) در سال ۹۶ سهم نفت ۳۳ درصد در سال ۹۷ حدود ۲۶ درصد و در سال ۹۸ حدود ۳۴ درصد است و در دولت سیزدهم این سهم به ۲۳ درصد رسیده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: بودجه عمرانی در سه سال گذشته رشد حدود چهار برابری داشته است؛ در سه سال گذشته خاتمه دادن به طرح‌های نیمه‌کاره به عنوان اولویت جدی دنبال شد و حدود ۱۱۰۰ طرح عمرانی در سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: در سال گذشته ‌در بودجه های  ۳۲۰ همت تخصیص اعتبارات بوده‌ایم. همچنین امسال افزایش تعرفه‌های بخش درمان حدود ۳۵ درصد بوده در حالی که در سال‌های گذشته در بهترین حالت حدود ۲۵ درصد بوده است.

بار مالی قانون رتبه بندی معلمین سالانه ۴۵ همت

منظور در ادامه گفت: قانون رتبه بندی معلمین یکی از اقدامات شجاعانه دولت بود که از سال ۱۴۰۰ شروع شد و بالغ بر ۴۵ همت بار مالی اجرایی سالانه این قانون بوده است.

او گفت: قانون پایانه‌های فروشگاهی در دولت قبل دو سال بدون اقدام رها شده بود، در حالی که دولت سیزدهم اجرای این قانون را از ابتدا در دستور کار قرار دادیم. قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده نیز از دیگر قوانینی بود که دولت از همان ابتدا قانون را اجرا کرد. قانون جهش مسکن، قانون تولید دانش بنیان و سایر قوانینی که دولت سیزدهم کمر به اجرای آنها بست.

وی ادامه داد: قانون پنج ساله هفتم از دیگر اقدامات دولت بود که در دستور کار قرار گرفت: رویکرد این قانون حل ناترازی های عمده کشور است که به عنوان ابرچالش های اقتصاد ایران از آن یاد می‌شود. ناترازی در منابع آب، انرژی، صندوق‌های بازنشستگی و …. مواردی هستند که به طور تحولی با جزئیات و ابتکارات جدید پیش بینی شده است مه بتوانیم به سمت رفع ناترازی ها در کشور قدم برداریم.

تخصیص ۲۶ همت اوراق مالی به حساب پیشرفت و عدالت

وی درباره حساب پیشرفت و عدالت گفت: طی امسال  باید ۳۱ همت از محل بودجه عمومی به این حساب تخصیص دهیم که با توجه به اینکه تحقق منابع دولت در سه ماه اول سال پایین است مبلغ ۲۶ هزار میلیارد تومان اوراق مالی را به حساب پیشرفت و عدالت تخصیص دادیم که قصد داریم با کمک بازار سرمایه منابع این اوراق به منابع نقدی تبدیل شود که بر اساس آن توزیع اعتبارات بین دستگاه‌های مربوطه انجام خواهد شد.

تخصیص ۸۰ همت برای طلب گندمکاران

در مورد طلب گندمکاران تصریح کرد: خرید گندم از نیمه فروردین شروع شده و به صورت تدریجی انجام می‌گیرد و دولت هم متناسب با خریدی که انجام می‌شود به تدریج تعهدات خود را انجام می‌دهد؛ دولت تا امروز بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان تخصیص داده و با توجه به خریدهایی که در این روزها انجام شده حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان دیگر هم میزان خریدی است که انجام گرفته و پرداخت آن در حال انجام است.

 

 

خبرنگار: محبوبه کباری 

برچسب ها: بودجه ، سهم بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار