تولید محصولات شیلات به یک میلیون و ۴۰۷ هزار تن رسید

معاون وزیر جهاد گفت: تولید محصولات شیلات با رشد ۵.۸ درصدی نسبت به ۲ سال گذشته به یک میلیون و ۴۰۷ هزار تن رسیده است.

سید حسین حسینی، معاون وزیر جهاد در برنامه رادیو اقتصاد با بیان اینکه آبزیان از پروتئین های ارزشمند حیوانی محسوب می شوند، گفت: با توجه به پتانسیل و ظرفیت بی بدیل در حوزه آبزیان، وزارت جهاد در دولت سیزدهم اولویت نخست سرمایه گذاری را صنعت شیلات قرار داده است.

به گفته او، طی ۲ سال گذشته تولید آبزیان با رشد ۵‌.۸ درصدی از یک میلیون و ۲۶۰ هزار تن به یک میلیون و ۴۰۷ هزار تن رسیده است.

حسینی ادامه داد: با جذب سرمایه گذاری ۳۰ همت ناشی از معرفی بسته و راهنمای سرمایه گذاری در سازمان شیلات، میزان اعتبارات از ۱۱.۸ سال ۱۴۰۱ به ۱۸‌.۹ همت در سال گذشته رسید.

معاون وزیر جهاد درباره آخرین وضعیت صادرات آبزیان افزود: بنابر آمار سال گذشته ۲۱۰ هزار تن آبزیان با ارزآوری ۱۵۰ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شد که بر این اساس رکورد صادرات شیلات شکسته شد.

به گفته او، در راستای تحقق منویات رهبری در سال جهش تولید، با توجه به چندوجهی بودن فعالیت های شیلات لازم است که هماهنگی در داخل و خارج وزارت جهاد اتفاق بیفتد که بنابر دستور وزیر جهاد، برنامه سازمان شیلات به معاونت های ذیربط اعلام شد.

۱۵ هزار چاه کشاورزی را ماهی دار می کنیم

رئیس سازمان شیلات با اشاره به برنامه سازمان شیلات در راستای تحقق جهش تولید افزود: با توجه به مفهوم جهش تولید و مشارکت مردم لازم است که هماهنگی ها اتفاق بیفتد تا برنامه جهش تولید که استفاده منابع آبی از چاه های کشاورزی است، محقق شود. بدین منظور اقداماتی برای همراه کردن وزارت نیرو، محیط زیست و بخش هایی که بتوانیم جهش تولید در صنعت شیلات رخ دهد، در دستور کار قرار می گیرد.

معاون وزیر جهاد با بیان اینکه ۱۵ هزار چاه کشاورزی را قبل از رفتن به بخش آبیاری کشاورزی ماهی دار می کنیم، گفت: برای عملیاتی کردن این موضوع الزامات هماهنگی فرابخشی و بین بخشی و انتقال دانش و فناوری باید انجام شود.

به گفته او، برآورد می شود که ۱۰۰ هزار تن ماهی از ۱۵ هزار چاه کشاورزی تولید شود، کمااینکه در سال های گذشته بیش از ۱۱ هزار چاه کشاورزی را ماهی دار کردیم که از این محل ۸۰ هزار تن ماهی تولید شد.

حسینی با بیان اینکه افزایش تولید آبزیان از طریق چاه های کشاورزی نیازمند نهضت جهادی است، افزود: افزایش تولید در واحد سطح با استفاده از توسعه مکانیزاسیون محقق می شود و از طرفی با بکارگیری فناوری نانو حباب امکان افزایش ظرفیت ۲.۵ برابری تولید وجود دارد. همچنین ۵۰ هزار تن تولید برای استفاده از برخی مزارع با بکارگیری نانو حباب داشتیم.

تولید میگو به ۶۰ هزار تن می رسد

معاون وزیر جهاد با اشاره به تولید میگو در شهرک های کشاورزی گفت: در شهرک های کشاورزی بحث پرورش میگو با استفاده از ظرفیت های زیرساختی را خواهیم داشت و از این طریق امکان افزایش تولید میگو تا ۶۰ هزار تن وجود دارد.

رئیس سازمان شیلات گفت: مجموع تولید این اقدامات ۲۱۰ هزار تن به معنای واقعی جهش تولید و ضریب رشد بالای ۸ درصد را تجربه می کند که جزو هدف گذاری اصلی وزارتخانه و مدیریت های استانی قرار دارد.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار