واکسن زدن حیوانات خانگی مصونیتی در مقابل بیماری هاری ایجاد نمی‌کند

داشتن سابقه واکسیناسیون حیوان مانعی برای انجام واکسیناسیون فرد نیست و گزش سگ‌های واکسن‌زده هم می‌تواند باعث ابتلا به هاری شود

 محمود فاطمی مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تمام موارد حیوان گزیدگی چه اهلی و چه وحشی را حتی اگر حیوان گزنده، سگ دارای قلاده و سابقه واکسیناسیون کامل نیز باشد، باید هاری تلقی کرد و بیمار را فوراً تحت اقدامات پیشگیری و درمان هاری قرار داد.

وی ادامه داد: بیماری هاری از طریق حیوان گزیدگی و حتی پنجه کشیدن گربه نیز انتقال می‌یابد.

وی افزود: بیماری هاری؛ کشنده‌ترین بیماری مشترک بین انسان و حیوان محسوب می‌شود که ویروس از طریق بزاق حیوان مبتلا به هاری وارد بدن فرد می‌شود.

 فاطمی عنوان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون ۷۳۷ مورد حیوان گزیدگی در سطح شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان رخ داده است که تمامی این افراد تحت درمان پیشگیری به موقع (شستشو و واکسیناسیون) قرار گرفته اند و خوشبختانه مورد فوتی ناشی از هاری انسانی صفر بوده است.

وی گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد موارد حیوان گزیدگی در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ۲۹۳۱ مورد و مرگ ناشی از هاری انسانی یک مورد بوده است

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: با اقدامات به موقع یعنی مراجعه سریع به مراکز مجهز شستشو و واکسیناسیون هاری، نسبت موارد هاری انسانی به میزان بروز حیوان گزیدگی کاهش یافته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.