کاهش چشمگیر زاد و ولد حیات وحش در زیستگاه تالاب گاوخونی

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: خشک بودن تالاب گاوخونی موجب کاهش چشمگیر زاد و ولد حیات وحش به خصوص پرندگان در آن منطقه شده است.

مریم امیدی رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: پوشش گیاهی مناطق شرقی استان اصفهان از جمله زیستگاه تالاب گاوخونی تخریب شده و همین موجب نامساعد شدن شرایط تغذیه‌ای برای حیات وحش و کاهش زاد و ولد شده است.

تالاب گاوخونی در جنوب شرق استان اصفهان قرار دارد و یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های زیست محیطی آن، تامین زیستگاه برای بسیاری از پرندگان بومی و مهاجر در گذشته و حال است هرچند در سال‌های اخیر با کاهش شدید آب ورودی به تالاب مسیر مهاجرت پرندگان به سمت این زیستگاه تغییر کرده است. در این محدوده انواع پستانداران، پرندگان و خزندگان زیست می‌کنند.

وی اظهار داشت: علیرغم اینکه بهار امسال به لحاظ بارندگی و پوشش گیاهی ثبت شده در اکثر مناطق استان، وضعیت خوبی داشتیم اما شرایط به گونه‌ای نیست که وضعیت تغذیه ای مناسب برای حیات وحش در کل استان وجود داشته باشد.

امیدی ادامه دارد: وضعیت بهتر پوشش گیاهی امسال نسبت به سال گذشته گرچه در برخی مناطق موجب شد آمار ۲ قلو زایی و سه قلوزایی در بین علفخواران وحشی دیده شود با این وجود بعضی از زیستگاه ها همچنان دچار خشکی هستند و برخی هم پوشش گیاهی شان کلا تخریب شده است.

به گفته وی پوشش گیاهی مناطق شرقی استان تخریب شده است و جزو زیستگاه های آسیب دیده محسوب می‌شوند.

امیدی افزود: زیستگاه هایی مثل «پناهگاه عباس آباد»و «منطقه شکار ممنوع کلاته» در شرق استان جزو زیستگاه های خیلی خوب استان از نظر تنوع گونه های جانوری محسوب می‌شوند ولی دچار خشکسالی هستند و پوشش گیاهی شان تهدید شده است.

کاهش چشمگیر زاد و ولد حیات وحش در زیستگاه تالاب گاوخونی

وی اضافه کرد: وضعیت پوشش گیاهی این زیستگاه‌ها خوب نیست و خشکسالی همچنان در آن‌ها وجود دارد به خصوص اگر در یک ماه آینده بارشی نداشته باشیم این وضعیت تثبیت خواهد شد.

پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد با وسعت ۳۰۵ هزار هکتار در شرق استان اصفهان قرار دارد و یکی از با ارزش‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی محسوب می‌شود.

۳۰ گونه پستاندار، ۷۱ گونه پرنده و ۲۳ گونه خزنده در این زیستگاه شناسایی شده و مهم‌ترین گونه‌های جانوری آن یوزپلنگ آسیایی، پلنگ، جبیر، کاراکال، گربه شنتی، شاه روباه، هوبره و زاغ بور است.

منطقه شکار ممنوع کلاته، با وسعتی بیش از ۱۳۳ هزار هکتار در شمال شرق شهرستان خور و بیابانک قرار دارد و طیف متنوعی از حیات وحش از جمله قوچ و میش، کَل و بز، جبیر، کارکال، گربه شنی، عقاب طلایی، بزمجه بیابانی، آگاهای صخره‌ای و گرزه مار را دل خود جای داده است.

برچسب ها: حیات وحش ، کمبود آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.