تکلیف کارخانه بافناز اصفهان پس از ۱۲ سال وقفه معلوم شد

مدیرکل دفتر فنی استانداری اصفهان گفت: تکلیف کارخانه بافناز اصفهان پس از ۱۲ سال وقفه معلوم شد و این بنا بعنوان مجموعه گردشگری استفاده می‌شود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری اصفهان  گفت: تعیین تکلیف این کارخانه و تبدیل آن به مجموعه گردشگری در ادامه رویکرد‌های دولت سیزدهم و اهتمام ویژه آن به حوزه میراث فرهنگی اصفهان بوده است.

 محمد یوسف‌زاده افزود: افزود: طرح تبدیل کارخانه بافناز اصفهان به مجموعه گردشگری از سال ۹۱ در کمیسیون ماده پنج شهر اصفهان مطرح شد، اما تاکنون تعیین تکلیف نشده بود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری اصفهان گفت: با توجه به رویکرد توسعه گردشگری در مدیریت استان، این مجموعه تجاری، گردشگری، مسکونی، اداری، فرهنگی، ورزشی و خدماتی مصوبات لازم را از کمیسیون ماده پنج استان اخذ کرده است.

در خیابان «چهارباغ بالا» اصفهان ۲ کارخانه قدیمی و بزرگ نساجی واقع شده؛ یکی کارخانه «بافناز» (شهناز) در نزدیک اداره تامین اجتماعی و قبل از چهاراه نظر و دیگری «ریسباف» پس از چهار راه نظر و در نبش خیابان «هفت دست» که به ثبت ملی رسیده است.

کارخانه بافناز در زمینی به مساحت ۷۰ هزار مترمربع در آذر ۱۳۲۹ در دوره پهلوی دوم توسط «علی همدانیان» از تاجران مشهور اصفهان تأسیس شد.

سال‌ها بعد قرار شد که مجموعه گردشگری «یادمان مرحوم همدانیان» در این مکان ایجاد و مشاور آلمانی نیز برای طراحی سایت آن بکار گرفته شود، اما بدلیل اخذ نشدن مجوز‌های لازم سرانجام یک گروه مشاور ایرانی در این پروژه، فعالیت خود را آغاز کرد.

طبق اسناد تاریخی، کارخانه بافناز بزرگترین نساجی کشور بوده و در طراحی و احداث آن بدلیل رواج مدرنیزم در ایران، از بسیاری تزئینات کاسته شد و نمای ساختمان این کارخانه حالتی ساده به خود گرفت.

همچنین با پیگیری مدیریت استان، دیگر کارخانه نساجی اصفهان موسوم به ریسباف در مجاورت این مکان، آذر سال گذشته برای تبدیل شدن آن به موزه بین‌المللی بطور رسمی به اداره کل میراث فرهنگی اصفهان تحویل داده شد.

منبع : ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.