وزیر میراث فرهنگی:

مسجد جامع گلپایگان در اولویت مرمت است

وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی گفت: مسجدجامع تاریخی گلپایگان با ویژگی‌هایی که دارد با مسجد جامع اصفهان رقابت می‌کند.

سید عزت‌الله ضرغامی در حاشیه بازدید از برخی آثار تاریخی شهرستان گلپایگان، امروز(چهارشنبه، ۶ تیر) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه گلپایگان یک شهر تاریخی است، اظهار کرد: مسجد جامع گلپایگان یکی از مواریث فرهنگی و ارزشمند کشور و متعلق به ۹۰۰ سال قبل است و اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نظر مهندسی، پایداری و معماری یکی از ابنیه بسیار ارزشمند میراث فرهنگی کشور است. معتقدم این مسجد با ویژگی‌هایی که دارد با مسجد جامع اصفهان رقابت می‌کند.

وی با بیان اینکه ثبت جهانی مجموعه مساجد تاریخی را در دستور کار داریم، ادامه داد: مسجد جامع تاریخی گلپایگان در اولویت مرمت است و اعتباراتی برای آن در نظر گرفته شده و اکنون که از نزدیک این بنای تاریخی را می‌بینم اعتبارات آن را افزایش خواهم داد.گنبد این مسجد بزرگ است و مشکل انتقال نم را داشته که تحت نظر پژوهشگاه میراث فرهنگی مرمت آن در حال انجام است. این مسجد تاریخی نشان از تمدن دیرپای اسلام در ایران دارد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه نمونه مناره گلپایگان را در شهری ندیدم  در ر خصوص نیاز تبدیل نمایندگی میراث فرهنگی گلپایگان به اداره گفت: بله این اتفاق  نیاز است، به همین منظور طرح جدیدی به معاونت سازمان اداره استخدامی دولت داده‌ایم؛ ساختاری که اکنون وزارت خانه ما دارد هیچ تناسبی با مأموریت‌های خود ندارد. کشور ما تمدن و تاریخ دارد که با یک نمایندگی میراث و یک اتاق نمی‌توان آن را مدیریت کرد، پیشنهاد ارتقاء ساختار و افزایش امکانات را داده‌ایم. در حال پیگیری هستیم و حتماً این اتفاق خواهد افتاد، اما نمی‌دانم چه زمانی.

  وزیر میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری در پایان این مصاحبه قول افزایش بودجه میراث فرهنگی گلپایگان را داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.