طبق نتایج یک نظرسنجی دو سوم آمریکایی‌ها بر این باورند که جنگ در افغانستان ارزش جنگیدن نداشت.

نتایج نظرسنجی مؤسسه تحقیقاتی پیرسون به همراهی خبرگزاری آسوشیتدپرس و پژوهشکده نورک دو سال پس از خروج فاجعه‌آمیز آمریکا از افغانستان در اوت ۲۰۲۱ و بازگشت طالبان به این کشور منتشر می‌شود.

این نظرسنجی می‌گوید خروج آمریکا از افغانستان که بسیاری آن را «فاجعه‌آمیز و بی‌برنامه» تلقی کرده‌اند، «نقطه برگشت» برای محبوبیت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا بوده و آن را به سراشیبی سوق داده که از آن زمان تاکنون هنوز به حالت قبل بازنگشته است.

طبق نتایج این نظرسنجی، دو سوم آمریکایی‌ها بر این باورند که جنگ در افغانستان ارزش جنگیدن نداشت؛ ۶۵ درصد از دموکرات‌ها و ۶۳ درصد از جمهوری‌خواهان با این ارزیابی موافق هستند. همچنین بسیاری اظهار تردید می‌کنند نسبت به اینکه آمریکا چقدر در کسب اهدافش مثل ریشه‌کن کردن تهدید افراط‌گرایی و بهبود فرصت‌های زنان موفق بوده‌ است.

بسیاری از آمریکایی‌ها همچنین می‌گویند که این کشور در بسیاری از اهداف کلیدی‌اش در افغانستان موفق نبوده است.

حذف تهدید افراط‌گرایی در افغانستان در حین جنگ همچنان به عنوان هدفی مهم در میان اعضای جمهوری‌خواه و دموکرات‌ آمریکا تلقی می‌شود؛ ۴۶ درصد از دموکرات‌ها و ۴۴ درصد از جمهوری‌خواهان این هدف را «بسیار مهم» خوانده‌اند.

علاوه بر این، ۴۶ درصد از شرکت‌کنندگان می‌گویند آمریکا و متحدانش در نابودی عاملان حملات ۱۱ سپتامبر موفق بوده‌اند و ۲۵ درصد هم فکر می‌کنند در تحقق این هدف شکست خورده‌اند.

از هر پنج آمریکایی، تنها یک نفر می‌گوید که آمریکا به طور موفقیت‌آمیزی توانسته فرصت‌ها را برای زنان و دختران در افغانستان بهبود ببخشد و ۴۳ درصد معتقدند که چنین تلاش‌هایی ناموفق بوده‌اند. اما با این حال، بسیاری گفتند که بهبود حقوق دختران و زنان در افغانستان برایشان «مهم» است و حدود سه‌چهارم گفتند که این هدف برایشان «تا حدی مهم» است.

این نظرسنجی از بین ۱۱۹۱ بزرگسال در تاریخ ۲۱ الی ۲۵ سپتامبر (۳۰ شهریور الی ۳ مهر) با درصد خطای مثبت و منفی ۳.۸ انجام شده است.

آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و دو دهه حضور نظامی آنها هزاران کشته و مجروح برجای گذاشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار