وزیر خارجه ترکیه گفت: غیرقابل قبول است که صهیونیست‌ها غزه را بمباران کنند و با توجه به این وضعیت باید کشور مستقل فلسطین تشکیل شود.

وزیر امور خارجه ترکیه در گفتگو با خبرنگاران گفت:  غیرقابل قبول است که اسرائیل غزه را به شکلی بی سابقه بمباران کند و باعث کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان شود.

براساس گزارش آناتولی، او در ادامه گفت که ترکیه کوچاندن غیرنظامیان از منازل خود به ویژه از مناطق شمالی نوار غزه به مناطق جنوبی را نمی‌پذیرد. جامعه بین المللی باید موضعی محکم اتخاذ کند که اسرائیل مجبور به دستیابی به راه حل دو دولتی شود.

هاکان فیدان اعلام کرد: وقتی شرایطی پیش می‌آید که با نظم جهانی در تعارض است، بلافاصله بحث تحریم را مطرح می‌کنند، اما اگر اسرائیل در آن دخالت داشته باشد، هیچ چیزی نیست.

 وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که کشورش ایده سیستمی را پیشنهاد کرده است که در آن ضامن‌هایی برای طرفین وجود داشته باشد تا صلح پایدار در مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین برقرار شود. او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی کشور‌ها برای طرف فلسطینی و کشور‌های دیگر برای طرف صهیونیست ضامن می‌شوند، گفت: ما ایده اصلی بحث ضمانت را مطرح کردیم و می‌گوییم ابتدا باید در مورد این سیستم بحث شود. 

فیدان خاطرنشان کرد که آنچه پس از حمله جنبش حماس به شهرک‌های صهیونیستی اطراف غزه در ۷ اکتبر رخ داد، «برای همه، به‌ویژه اسرائیل، غافلگیرکننده بود. سهولت عبور (رزمندگان فلسطینی) از غزه به طرف دیگر (اسرائیل) و عملیات حاصل از این گذرگاه همه را شگفت زده کرد».

او در پایان اعلام کرد آمریکا نیز ادعا می کند به ایده راه حل دو کشوری برای پایان دادن به مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین نگاه مثبت دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۱۲:۰۲ ۲۶ مهر ۱۴۰۲
یکی از مشکلات امروزی جهان اسلام عملکرد دیروز عثمانی هاست
آخرین اخبار