در ابتدای نشست خبری هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینما شهر ضمن تسلیت اتفاق تاسف برانگیز در گذشت استاد داریوش مهرجویی و امیدواری به مشخص شدن مسبب این امر و ابراز همدردی با اتفاقات دردناک فلسطین روند فعالیت موسسه سینما شهر اطلس را در ۲۲ ماه گذشته تشریح کرد.
مدیر عامل موسسه سینما شهر بیان کرد: برنامه ریزیهایی که در ابتدای حضورم اطلاع رسانی کردم بخش اعظمی از آنها به عرصه ظهور رسیده است. میدانید که آرم موسسه سینما شهر نزدیک به ۲۰ سال پیش طراحی شده بود که تصمیم گرفتیم این آرم را توسط استاد محمدامین روحالامین بازنگری کنیم که البته نیم نگاهی به طراحی قبلی هم داشتیم.
وی افزود: مهمترین بخش سینما شهر ماهیت سینماهاست. در پنج استان سینماهای خوبی داریم، اما متاسفانه در نقشه که نگاه میکنیم در چند استان با کمبود مواجه هستیم. موضوع بعدی سایت موسسه سینما شهر است که با ورود به آن تمامی اطلاعات فنی سینماهای کشور در آن نهفته است و اگر وارد هر شهری شوید میتوانید اطلاعات کافی در مورد آن شهر اعم از تعداد سینماها و سالنها را به دست بیاورند.
میرزاخانی ادامه داد: همچنین قرار است در سایت موسسه سینما شهر فروش سینماهای کشور به روز اعلام شود. تلاشمان این است این فضای خبری را در سراسر کشور داشته باشیم، اما لازم به ذکر است پخش کنندگانی که عمدتا رسانهای در اختیاریشان نیست از این طریق میتواند اتفاق خوبی را برایشان رقم بزند. هنگامی که فرد در این سایت روی نقشه شهر مورد نظر خود برود، به راحتی میتوانید تمام سینماها استانها را مشاهده کند.
در ادامه مدیر عامل موسسه سینما شهر بیان کرد: همانطور که میدانید شعار موسسه سینما شهر که در ابتدا گفتیم هر شهر یک سینما است. در گام اول توانستیم مصوبهای از دولت بگیریم که آمفی تئاترهای وزارت ارشاد را که در استانها فعال هستند یک کاربری جدید به آنها اضافه کنیم. ما بیش از ۲۵ استان را بررسی کردیم و تلاشمان این است در ۲۵۰ شهری که فاقد سینما هستند در پایان دولت این تغییر کاربری را داشته باشیم. ۵۰ آمفی تئاتر در ۲۳ استان شناسایی شده است و همکاران ما تا کنون بیش از ۱۵ شهر را مجهز کردهاند.
هاشم خانی افزود: ما تلاش کردیم موسسه سینما شهر از حالت ستادی به حالت صف تبدیل شود. لذت ما در سینماشهر مدیریت توسعه و پشتیبانی فنی را راه اندازی کردیم و الحمدالله با بچهها توانستیم این فعالیت را شروع کنیم و سالنها را مجاز کنیم.
وی ادامه داد: در بخش صورت و تصویر توانستیم ۵۰ مجموعه صوت و تصویر را با قیمت کمپانی تولید کننده وارد کشور کنیم تا سالنهای سینمایی ما مجهز شوند.
میرزاخانی در ادامه گفت: کتاب ره توشه درباره ۲۲ ماه فعالیت موسسه سینما شهر است که ۱۱ بند آن را برنامه ریزی کرده بودیم و توانستیم در همه این بخشها اتفاقات خوبی را برای سینما رقم بزنیم.
مدیر موسسه سینما شهر بیان کرد: شبکه نوین ارتباطات سینمای ایران یکی دیگر از اقدامات ما است که تمامی سینماهای کشور از طریق فیبر نوری یا مخابرات با ارسال دیتا اطلاعات مورد نظر را در اختیار فرد قرار میدهد و تا کنون بیش از ۱۵۰ سینما به این شبکه متوسط شده است. امیدواریم در ۲۰ روز آینده همه سینماها به این شبکه متصل شوند و ما نمیشد کنون توانستیم بیش از ۷۵ درصد سینماها را به این شبکه متصل کنیم. از مزایای شبکه نوین امنیت فیلم، تماشای کیفیت خوب فیلمها، اکران همزمان فیلمها در شهرهای مختلف است.
میرزاخانی در ادامه این جلسه از آیین افتتاحیه مجموعه شناسا و چند بخش دیگر در روز چهارشنبه خبر داد و گفت: بخش بعدی سرورهای سینمایی است که بحث امنیت را ایجاد میکنند. در کشور یک الی دو کمپانی وارد کننده سرور داشتهایم و خب با برنامه ریزیهای انجام شده چندین سرور را وارد کردیم و تلاشمان این است یک سرور داخلی کار خود را شروع کند.
هاشم میرزاخانی افزود: سینما کارت یکی دیگر از تدابیر حمایتی سینماهای کشور است که افراد از طریق مجموعه آی تیکت در قالب کد تخفیف میتوانند از آن استفاده کنند. همچنین اگر این مصوبه انجام شود ۱۰ میلیون خانوار بازنشسته و کارمندان دولت میتوانند از این ظرفیت استفاده کنند تا انشاءالله بتوانیم مخاطبین سینماهای کشور را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: در بحث تارنمای اطلس تلاشمان این است که در مسائل فنی برای دیگر شهرها آموزش از راه دور داشته باشیم. در طرح حمایت و آموزش از راه دور شاید یک مسئله که راحت بتواند با نرم افزار برطرف شود و از اکران خارج نشود با این آموزشها برطرف شود.
هاشم میرزاخانی درباره تجهیزات سینمایی گفت: بخش دیگر اطلس ارائه تجهیزات روز سینما است همانطور که میدانید مواردی از جمله تحریم باعث میشود تجهیزات روز سینما با قیمت چند برابر بیشتر وارد کشور شود؛ لذا در این بخش ارائه قیمتهای جهانی تجهیزات فنی را خواهیم داشت.
ارائه نمودارهای تحلیلی فروش سینما
مدیر موسسه سینما شهر بیان کرد: همانطور که میدانید مجموعه سمفا در سال ۹۸ راه اندازی شد و این سامانه به دلایل مختلفی از جمله کرونا مشکلات متعددی داشت. ما بیش از ده بار آپدیت سمفا را داشتیم که بیش از ۱۲۰ مورد خطا برطرف شد. این سامانه در آپدیتهای اخیر خود امکان نمایش از طریق شورای صنفی را فراهم میکند و تلاش میکند حق تهیه کننده را ضایع نکند. همچنین باز هم تلاش میکنیم مشکلات این سامانه را برطرف کنیم.
وی ادامه داد: شایان ذکر است دو سامانه دیگر وارد عمل شدند تا عملا خدمات توسعه دهندهای را که در خصوص جذب مخاطب انجام نمیشد را از طریق درگاههای مخاطب پسند انجام دهند. ما توانستیم با بیش از ۲۰ مجموعه سوپر اپلیکیشن همکاری داشته باشیم و امیدواریم با کمپینهای تبلیغاتی که این سامانهها انجام میدهند بلیط فروشی را بیشتر کنیم. وقتی مخاطب پوستر تبلیغاتی بازیگر یا فرد مورد نظر خود را در این برنامهها مشاهده میکند برای خرید بلیط و تماشای فیلم مورد نظر اقدام به خرید بلیط میکند که از این طریق میتوانیم جذب مخاطب را داشته باشیم.
راه اندازی گیشه بلیط فروشی سیار
میرزاخانی با اشاره به راه اندازی دستگاههای گیشه بلیط فروشی سیار گفت: در گیشه سیار امکان تبلیغات آثار سینمایی و تجاری و امکان خرید مستقیم بلیط را داریم. قبلا بلیط را به صورت غیر حضوری خرید میکردید و در هنگام مراجعه به سالنها سینمایی بلیط را چاپ میکردیم، اما حال افراد با مراجعه به بلیط فروشیهای سیار میتوانند به راحتی بلیط مورد نظر خود را تهیه و در همان مکان اقدام به چاپ بلیط کنند.
وی ادامه داد: همچنین ما میتوانیم حضور گیشه سیار در مکانهایی اعم از مترو و بازارها را داشته باشیم. برای مثال اگر جمعیتی در مترو منتظر آمدن قطار هستند فرد در مدت زمان کوتاه و با تبلیغات انجام شده میتواند همان لحظه بلیط خود را از گیشه سیار دریافت کند.
سامانه تسهیم از مبدا فروش سینماهای سراسر کشور
هاشم میرزاخانی گفت: در برنامه ریزیهایی که انجام شد حمایت از لابراتورهای سینمایی را خواهیم داشت که لابراتورهای سینمایی با حمایت موسسه سینما شهر میتوانند فعالیت خود را به خوبی انجام دهند. در حال حاضر ما بیش از ۷۰۰ پرده سینما در کشور داریم، اما طی صحبتهایی که داشتیم عمده این سالنها امکان نمایش تبلیغات را ندارند از این جهت از طریق لابراتورهای سینمایی امکان نمایش تمامی تبلیغات در سامانه سینمایی کشور را خواهیم داشت. یعنی خود موسسه سینما شهر با برندهای مختلف وارد مذاکرات میشود و در نتیجه سینماها صاحب تبلیغات میشوند و ما شاهد تبلیغات کالاهای مختلف در سینماها خواهیم شد. به راحتی میتوانیم بگوییم از این طریق درآمد سینماهای کشور پنج برابر بالا میرود و خود سینماها با این هزینه به راحتی میتوانند مسائل و مشکلات مختلف خود سینما را برطرف کنند.