دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل با اشاره به وضعیت کنونی افغانستان گفت عدم تأمین مالی کمک‌های بشردوستانه یک تهدید برای افغانستان است.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل موسوم به «اوچا» در گزارشی اظهارداشت تا ماه ژوئن سال جاری میلادی فقط ۹ درصد از ۴.۶ میلیارد دلار مورد نیاز برای کمک به افغانستان دریافت شده است.

اوچا در این گزارش افزود علاوه بر این، ۹۰ درصد از بودجه مصرف‌شده در پنج ماه اول سال جاری میلادی که حدود ۸۵۰ میلیون دلار می‌شود، از بودجه ۲۰۲۲ به سال جدید انتقال یافته است.

این نهاد گفته است به‌دلیل تغییر در محیط عملیاتی، نهاد‌های امدادرسان طرح تجدیدنظرشده‌ای را منتشر کردند که در آن برای ارائه کمک به مردم افغانستان بین ماه‌های ژوئن و دسامبر سال جاری میلادی، ۲.۲۶ میلیارد دلار درخواست شده است، اما با این وجود در حال حاضر فقط ۱۶ درصد بودجه را در اختیار دارند.

دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل گفت تأمین مالی به موقع، به آژانس‌های امدادرسان برای تهیه کمک‌ها با در نظر گرفتن تأخیر در مرز‌ها و اختلالات بازار و تحویل به موقع آن به نیازمندان، کمک می‌کند.

این نهاد افزود تیم‌های هماهنگ‌کننده نهاد‌های امدادرسان در حال تجزیه و تحلیل نبود بودجه و این شکاف مالی حیاتی است که در آخر ماه جولای منتشر خواهد شد.

براساس گزارش اوچا، برنامه جهانی غذا نیز به‌دلیل کمبود بودجه کمک غذایی به هشت میلیون نفر را که از ناامنی غذایی رنج می‌بردند، به‌صورت کامل قطع کرده است.

در گزارش این نهاد آمده است اگر برنامه جهانی غذا بودجه جدید دریافت نکند، کمک‌های غذایی اضطراری تا پایان ماه اکتبر به صفر می‌رسد.

دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل گفته است اگر سطح بودجه به میزانی که در حال حاضر است، ثابت بماند، احتمالاً ۷.۶ میلیون نفر دیگر به خدمات بهداشتی حیاتی دسترسی نخواهند داشت.

براساس آمار اوچا، در حال حاضر در افغانستان ۲۸.۸ میلیون نفر نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارند و در صورت عدم تأمین بودجه مورد نیاز از سوی جامعه جهانی و کشور‌های حمایت کننده، بیشتر مردم با مشکل روبرو می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار