رئیس جمهور ترکیه بار دیگر مخالفت کشورش با عضویت سوئد در سازمان ناتو را اعلام کرد.

آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ باعث شد دو کشور حوزه اسکاندیناوی شامل سوئد و فنلاند که در تمامی طول جنگ سرد مواضع بی طرفانه‌ای میان بلوک شرق و غرب اتخاذ کرده بودند به فکر پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بیفتند. با این حال، از آنجا که بر اساس منشور ناتو باید تمامی اعضا با ورود عضو جدید به این ائتلاف نظامی موافق باشند، ترکیه که سال‌ها از سیاست‌های سوئد درباره تروریسم انتقاد داشت مانعی بزرگ در پیوستن استکلهم به این نهاد نظامی شد. 

به گزارش تله تریدر، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد سوئد نباید امیدوار باشد که بتواند در نشست سران ناتو در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی در ۱۱ و ۱۲ ژوئیه به عضویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی درآید. 

او در بازگشت از سفر رسمی خود به جمهوری آذربایجان و قبرس شمالی به کشور، در جمع خبرنگاران گفت: ما با توجه به شرایط موجود رویکرد مثبتی درباره عضویت سوئد در سازمان ناتو نداریم. اعضای ناتو نمی‌توانند ما را مجبور به موافقت برای عضویت استکهلم در این ائتلاف نظامی کنند مگر آنکه سوئد اقدامات مقتضی برای مبارزه با تروریسم را به انجام رساند. 

اردوغان تاکید کرد: تنها در صورت حل و فصل موضوع مبارزه با تروریسم است که ما می‌توانیم با عضویت سوئد در ناتو در نشست ویلنیوس موافقت کنیم. 

قرار است اواخر امروز نمایندگانی از سازمان ناتو، ترکیه و سوئد نشستی را درباره حل و فصل اختلافات میان طرفین برای موافقت آنکارا با عضویت استکهلم در سازمان ناتو برگزار کنند. 

ترکیه می‌گوید "سوئد به تروریست‌های حزب کارگران کردستان (پ ک ک) پناه می‌دهد و شرط عضویت این کشور در ناتو اصلاح قوانین به منظور مقابله با این موضوع است". آنکارا همچنین خواهان استرداد برخی از چهره‌های کُرد مقیم سوئد به این کشور است.

برچسب ها: ترکیه ، ناتو ، سوئد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار