مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد اقدامات پکن تعیین کننده نوع روابط دو طرف خواهد بود

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در سخنرانی مجازی خود به مناسبت آغاز نشست وزرای گروه ۷ (جی ۷) در ژاپن، اعلام کرد که رفتار چین، و به طور خاص اقداماتی که در قبال تایوان انجام می‌دهد در روابط میان پکن و اتحادیه اروپا تعیین کننده خواهد بود.

 به گزارش رویترز، بورل در این سخنرانی به دو تم اصلیِ «نیاز به رویکرد واحد در قبال چین و نگرانی در مورد تایوان» اشاره کرد و با تاکید بر لزوم تعامل با چین و باز نگه داشتن ارتباطات، افزود: «هر چیزی که در تنگه تایوان اتفاق بیفتد برای ما اهمیت زیادی خواهد داشت.»

صحبت‌های بورل در حالی مطرح می‌شود که هفته گذشته «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، در مصاحبه اخیری که با نشریه پولیتیکو داشت از اتحادیه اروپا خواست تا «استقلال خود را حفظ کرده» و «از رویارویی و مداخله به جای آمریکا» خودداری کند. مکرون در ادامه اعلام کرده بود اروپا رعیت آمریکا نیست.

تنها عضو آسیایی گروه جی ۷ ژاپن هست که در نشست امسال ابراز نگرانی بسیاری نسبت به چین و به ویژه احتمال استفاده از حمله نظامی این کشور علیه تایوان دارد و در نشست سال جاری وزرای خارجه این هفت کشور در در شهر تفریحی «کارویزاوا» ژاپن گرد هم آمده‌اند تا به طور خاص درباره چین صحبت کنند.  یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا هم در این باره احتمال داد که وزرای خارجه درباره رویکرد «مشترک و هماهنگ» خود در قبال چین مذاکراتی داشته باشند. 

چین تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و مداخلات کشور‌های غربی و به طور خاص آمریکا در روابط را رد می‌کند. اما در مقابل، «تسای اینگ ون» رئیس تایوان، می‌گوید فقط مردم این جزیره می‌توانند برای آینده خود تصمیم بگیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار