یک مقام تایوانی در جریان اجلاس سران دموکراسی که جو بایدن هم در آن حضور داشت عکسی را به نمایش گذاشت که تایوان را از چین جدا نشان می‌داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالی که این روز‌ها اختلافات بر سر جزیره تایوان میان چین و آمریکا بالا گرفته است، آدری تانگ، وزیر ارتباطات و فضای مجازی تایوان در اجلاس سران دموکراسی فیلمی را به نمایش گذاشت که در آن نقشه‌ای دیده می‌شد که تایوان را به رنگی متفاوت از چین نشان می‌داد.

این اقدام وزیر تایوانی موجب نگرانی مقامات آمریکایی حاضر در آن اجلاس از جمله جو بایدن، رییس جمهور آمریکا شد. یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود گفت: در زمان نمایش این فیلم مقامات آمریکایی دستور دادند تصویر قطع شده و تنها صدای آن در سالن پخش شود.

گفته می‌شود کاخ سفید در این اجلاس نگران بود تمایز میان چین و تایوان در نشستی به میزبانی آمریکا موجب القای مفاهیمی متضاد شود؛ چرا که این تصویر با سیاست چین واحد واشنگتن که مدعی آن است در تضاد است.

کاخ سفید تا این لحظه هیچ اظهارنظر رسمی ارائه نکرده، اما وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به نمایش این فیلم آن را "اشتباهی صادقانه" خواند.

تانگ در سخنرانی خود یک نقشه رنگی را به نمایش گذاشت که در آن کشور‌های منطقه براساس فضای باز سیاسی و مدنی با رنگ‌های مختلف نمایش داده شده بودند. در این نقشه تایوان به رنگ سبز دیده می‌شد و تنها منطقه‌ای بود که به استدلال وزیر تایوانی فضای باز سیاسی و دموکراتیک در آن حکمفرماست، ولی چین در این نقشه به رنگ قرمز به نمایش درآمده بود که نشان دهنده فضای بسته سیاسی و سرکوب است.

در این نقشه همچنین در کنار چین، لائوس، ویتنام و کره شمالی نیز به رنگ قرمز نمایش داده شده بودند. پس از نمایش این فیلم به درخواست کاخ سفید پیامی روی صفحه به نمایش گذاشته شد که می‌گفت "هر گونه برداشت از محتوای این سخنرانی لزوماً برداشتی شخصی است و منعکس کننده رویکرد دولت آمریکا نیست. "

واشنگتن مدعیست که حامی سیاست چین واحد است، ولی در عمل در اختلافات سیاسی میان چین و تایوان خود را حامی جزیره تایوان نشان داده و اقدام به تجهیز نظامی این منطقه می‌کند. چین همواره دولت آمریکا را به اقداماتی مداخله جویانه متهم می‌کند و می‌گوید موضوع تایوان و اختلاف بر سر دریای چین جنوبی در صورت عدم دخالت آمریکا با مذاکرات قابل حل است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار