رئیس جمهور روسیه در اظهاراتی حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان را همراه با نتایج فاجعه‌باری دانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، در پی خروج ناموفق آمریکا از افغانستان و انفجار‌های اخیر در این کشور، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نتایج حضور آمریکا در افغانستان را «فاجعه بار» عنوان کرد.

 رئیس جمهور روسیه در دیدار با دانشجویان گفت: «همه باید بدانند که تحمیل چیزی از طرف خارج غیرممکن است و اگر کسی می‌خواهد وضعیت افغانستان زودتر سامان بگیرد باید به مردم کمک کند.»

پوتین با اشاره به تحولات اخیر افغانستان گفت: «حوادثی که نه چندان دورتر از ما اتفاق می‌افتد، منظورم افغانستان است، نیرو‌های آمریکایی در این منطقه بوده اند و به مدت ۲۰ سال سعی کرده اند افرادی را که در آنجا زندگی می‌کنند متمدن کنند. در واقع، استاندارد‌های زندگی خود را گسترش دهند. از جمله سازماندهی سیاسی جامعه.»

او در ادامه خاطرنشان کرد که حضور آمریکا در افغانستان بدون دستیابی به هیچ پیشرفتی ۲۰ سال به طول انجامید. نتیجه آن فقط فاجعه و تلفات بود.

ولادیمیر پوتین در مورد آینده این کشور پس از خروج نیرو‌های آمریکایی و متحدانش نیز گفت: «تحمیل هرچیزی از خارج غیرممکن است.»

پوتین تاکید کرد: «اوضاع باید پخته شود و اگر ما می‌خواهیم این پختگی بهتر و سریع‌تر باشد باید به مردم کمک کنیم. مقامات روسیه رویکردی کاملا مصالحه آمیز در برابر طالبان در پیش گرفته اند و در عین به رسمیت شناختن پیروزی، آن‌ها را به گفتگوی ملی برای تشکیل دولت فراگیر دعوت کردند.»

با این حال مسکو همچنان طالبان را گروه تروریستی می‌داند. این در حالیست که روسیه از سال‌ها پیش با آن‌ها مذاکره می‌کند و تنها در صورتی قصد دارد حاکمیت آن‌ها را به رسمیت بشناسد که آن‌ها تعهد کافی بدهند. روسیه به ویژه در خصوص امنیت جمهوری‌های سابق اتحاد جماهیر شوروی در آسیای میانه در اطراف افغانستان و ظهور گروه‌های جهادی جدید الهام گرفته شده از طالبان یا مورد حمایت آن‌ها نگران است. مسکو همچنین می‌خواهد مانع از شکل گیری موج منطقه‌ای مهاجران و قاچاق تریاک و هروئین شود.

در پی خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان، گروه طالبان قدرت گرفت و سرانجام در ۱۵ اوت، کابل، پایتخت افغانستان را بدون هیچ گونه مقاومتی تصرف کرد و کنترل کامل آن را در دست گرفت. آمریکا پس از ۲۰ سال اشغالگری و تاراج منابع افغانستان بدون هیچ دستاورد مثبتی برای مردم این کشور، افغانستان را در ناامنی و وضعیتی آشفته رها کرد. گواه آن نیز انفجارهای انتحاری فرودگاه کابل از سوی گروه تروریستی داعش بود که ده ها کشته و زخمی بر جا گذاشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار