یک مرکز تحقیقی آمریکایی گزارش داد که بیش از ۴۵ هواپیمای نظامی افغانستان هفته گذشته به خارج از افغانستان منتقل شده اند تا از دسترسی این هواپیما‌ها به دست گروه طالبان جلوگیری شود.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی یا CSIS بر استناد تصاویر ماهواره‌ای گزارش داده است که ده‌ها هواپیمای نظامی افغانستان در توقفگاه (Tarmac) میدان هوایی بین المللی ترمز در ازبیکستان مشاهده شده است. این تصویر ماهواه‌ای به تاریخ ۱۶ آگست ۲۰۲۱ میلادی گرفته شده است.

بر اساس گزارش CSIS، این طیاره شامل طیاره‌های A-۲۰۹ سوپر توکانو، C-۲۰۸، Mi-۲۵، و هلیکوپتر UM-۶۰ می‌شوند.

خبرگزاری اسوشیتد پرس گزارش داده است که پس از عبور از سرحد ازبکستان، این طیاره‌ها شاید مجبور به نشست در میدان هوایی ترمز شده اند.

بر اساس برخی گزارش ها، این طیاره‌ها سربازان افغانستانی را انتقال داده اند که در صدد پناهندگی هستند.

مرکزی تحقیقی CSIS گزارش داده است که بر اساس تصویر ماهواه‌ای که به تاریخ ۲۱ آگست از میدان هوایی ترمز برداشته شده است، این طیاره‌ها در این میدان هوایی مشاهده نمی‌شوند و احتمالا قوای هوایی افغانستان موقتا به آنجا نقل مکان داده شدند و سپس به مکان دیگری انتقال یافته اند.

در همین حال، دو مقام حکومت پیشین افغانستان تایید کرده اند که قبل از سقوط کابل به دست گروه طالبان به تاریخ ۱۵ آگست ۲۰۲۱، دستکم هشت هلیکوپتر قوای هوایی افغانستان به ولایت پنجشیر انتقال یافته است، ولایتی که شماری از نظامیان پیشین به شمول کماندوها، خیزش‌های مردمی و مجاهدین سابق در حالت آماده باش جنگ علیه گروه طالبان هستند و رهبری آن را احمد مسعود، پسر احمد شاه مسعود بر عهده دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار