رئیس جمهور آمریکا در سخنانی از رهبران افغانستان خواست تا با اتحاد وضعیت کنونی افغانستان را تغییر دهند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس جمهور امریکا در یک نشست خبری گفت که هنوز امکان تغییر وضعیت در افغانستان و شکست طالبان وجود دارد و رهبران افغان باید متحد شوند و نیرو‌های امنیتی این کشور باید برای خود و ملت خود بجنگند.

جو بایدن، رییس جمهور امریکا گفت: افغانستان وزیر دفاع «جنگجوی جدی» دارد و شمار نیرو‌های امنیتی افغانستان بیشتر از طالبان است.

 به گفته او، نیرو‌های امنیتی افغانستان که با تجهیزات مدرن مجهز هستند باید برای خود و ملت خود مبارزه کنند.

بایدن تأکید کرد که امریکا به تعهد خود برای پشتیبانی نزدیک از نیرو‌های هوایی افغانستان و نیز تجهیز و تمویل نیرو‌های امنیتی این کشور پایبند است.

این در حالی است که برخی مقامات افغانستان از جمله ضیا آریا نژاد، نماینده ولایت سمنگان معتقد هستند که آمریکا طالبان را هدف قرار نمی دهد و با پروازهای نمایشی به جنگ طالبان مشروعیت می بخشد.

بایدن از بسم الله خان، سرپرست وزارت دفاع ملی به عنوان «جنگجوی جدی» یاد کرد و افزود که هنوز امکان شکست طالبان وجود دارد و افغانستان همانند امریکا دارای وزیر دفاع جدی است.

بایدن هم‌چنان با اشاره به هزینه اقتصادی امریکا در جنگ افغانستان گفت که تغییری در برنامه خروج امریکا از افغانستان به میان نیامده است و در حال حاضر رهبران افغان باید کنار هم جمع شوند و برای خود و مردم افغانستان با گروه طالبان بجنگند.

رئیس جمهور امریکا تأکید کرد که از تصمیم خود درباره خروج سربازانش پشیمان نیست.

این سخنان در حالی مطرح شده است که طالبان تاکنون مراکز ۹ ولایت کشور را تصرف کرده‌اند. امریکا به طالبان هشدار داده است که تصرف مراکز ولایت‌ها این گروه را به مشروعیت بین‌المللی نمی‌رساند و باید به میز مذاکره حاضر شوند.

همزمان با افزایش خشونت‌ها در افغانستان، نشست سه روزه‌ای در پیوند به صلح افغانستان در دوحه در حال برگزاری است. عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، در روز نخست این نشست از جامعه جهانی خواست که به طالبان در مورد صلح پیام واضح بفرستد و در برابر فاجعه انسانی در افغانستان بی‌تفاوت نمانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.