ریزگرد، آب و خشکسالی، تالاب‌های شادگان و هورالعظیم، شکارچی و محیط بان از موضوعات اصلی مجموعه مستند «تنهایی» هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مجموعه مستند تنهایی به تهیه کنندگی سعید نبی و کارگردانی سعید نبی و مریم خدیوی با موضوعات محیط زیستی از جمعه ۱۸ تیرماه روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

تولید این مجموعه قصه محور مستند ۱۴ قسمتی از سال ۱۳۹۵ آغاز شده و تا ۱۴۰۰ به طول انجامید.فیلمبرداری این مجموعه در ۵ استان خوزستان، گلستان، مازندران، گیلان و تهران در ۴ فصل صورت پذیرفته است.

ریزگرد، آب و خشکسالی، تالاب‌های شادگان و هورالعظیم، شکارچی، محیط بان، جنگلبان، جنگل نشین، آلودگی هوا و ... از موضوعات این مجموعه مستند هستند. فیلمنامه هر قسمت این مجموعه به صورت مستقل تهیه شده و این اثر در گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک سیما تولید شده است.

آقای نبی چی شد که به فکر ساخت مجموعه مستند تنهایی افتادید؟

محیط زیست ایران سالهاست اوضاع و احوال خوبی ندارد چند سال که صنعت و توسعه ناپایدار زخم‌های ناگوار و درمان ناپذیری را به همراه فشار بسیار بالا به طبیعت ایران وارد می‌کند پس چاره‌ای نیست و همه باید دست به دست هم بدهیم و حیات و مماتمون را که به حفظ سلامت طبیعت گره خورده حفظ کنیم. تنهایی قصد دارد صدای محیط زیست ایران در نظام توسعه‌ای پایدار باشد.

بشتابیم که هورالعظیم گورالعظیم نشود/مستند «تنهایی» با موضوع واکاوی معضلات محیط زیست

درباره مستند از یاد رفته که جمعه این هفته  پخش می‌شودتوضیح بدهید؟

 هورالعظیم سالهاست در جنگ برای زنده ماندن است، تالابی که دیروز مقدس بود و حیات بخش یک کشور، آنهم با پرچم خیبر، امروز و با همان سیاسیون و افرادی که جانشان را مدیون آن حیات آن بودند محلی شده برای نزاع و بهر کشی و زخم زنی‌های بی پایان آنهم به جانی که التماس می‌کند تا نجاتم دهید، چرا که اگر من بمانم ریه‌های شما هم سالم خواهد ماند و این یک معامله نیست بلکه یک حیات و جریان حیاتی است.در این مستند خواهم گفت که محیط زیست سیاسی نیست بلکه حیاتی است.

اگر تمایل دارید برای مخاطبان ما کمی راجب موضوع قصه این قسمت صحبت کنید؟

ساکی قهرمان جهانی پاره المپیک که در کنار هور العظیم زندگی می‌کند هر روز صبح کنار این تالاب قدم می‌زند و راز‌های زندگی اش را در آرامش این منطقه با نیزار‌ها در میان می‌گذارد، در یکی از روز‌هایی که این ورزشکار به تالاب می‌رود با جاده کشی شرکت‌های نفتی در داخل هور مواجه می‌شود.

بشتابیم که هورالعظیم گورالعظیم نشود/مستند «تنهایی» با موضوع واکاوی معضلات محیط زیست

از آنجایی که ساختار هر قسمت در تنهایی متفاوت این فیلم از چه ساختاری تبعیت می‌کند؟

ساختار این قسمت مستند محضه، اما تلاش کردم روایتی را از قصه زندگی ساکی در آن پرداخت کنم.

درنگ تنهایی که بعد از این مستند پخش میشود چه میهمانانی را دارد؟

قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان و احمد لاهیجان زاده معاون دریایی و تالابی سازمان حفظات محیط زیست.

بشتابیم که هورالعظیم گورالعظیم نشود/مستند «تنهایی» با موضوع واکاوی معضلات محیط زیست

آیا این قسمت درنگ تنهایی هم به مانند قسمت قبلی چالشی است برای رسیدن به راهکار؟

پیشنهاد می‌کنم دنبال کنید و منتظر چالشی باشید که مسئولان سیاسی مستقیم در این خشکی تالابی و بحرانی چه نقشی داشته اند و بعد از این برای احیا چه تعهداتی به مردم می‌دهند.

کلام پایانی؟
از یادرفته که به موضوع هورالعظیم می‌پردازد به کارگردانی خودم و مریم خدیوی، تدوین احمد وفایی و به فیلمبرداری مهران فردپور، صدابرداری حبیب محمدی و طراحی صدای بهروز شهامت به تهیه کنندگی سعید نبی در گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک آماده پخش شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.