به گفته منابع امنیتی سه شهرستان در دو استان افغانستان در عملیات نظامیان افغان از کنترل طالبان خارج شد.

به گزارش  حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سه شهرستان در دو استان افغانستان در عملیات نظامیان افغان از کنترل طالبان خارج شد.

وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد: شهرستان‌های «پشتون کوت» و «خان چهار باغ» از توابع استان فاریاب در عملیات نیرو‌های ارتش از کنترل طالبان خارج شد.

همچنین وزارت دفاع افغانستان از پاکسازی ۱۰ روستا از توابع شهرستان «چهارکنت» استان بلخ از وجود طالبان خبرداد و افزود: در این عملیات پنجاه و پنج عضو طالبان نیز کشته شدند.

منابع امنیتی در استان پروان نیز امروز اعلام کردند: شهرستان «شینواری» استان پروان در عملیات نظامیان افغان از کنترل طالبان خارج شد و به کنترل نظامیان افغان درآمد.

به گفته منابع امنیتی، پیشروی نظامیان افغان به سوی شهرستان «سیاه گرد» استان پروان نیز ادامه دارد تا این شهرستان را هم از کنترل طالبان خارج کنند.

با این حال در شبانه روز گذشته چهار شهرستان در استان‌های غزنی و پکتیکا به تصرف طالبان درآمد.

از زمان ظهور طالبان در سال ۱۹۹۴، دستگاه اطلاعاتی پاکستان به نیرو‌های اسلامگرا کمک می‌رساند. آن‌ها حتی پس از اشغال نظامی افغانستان به دست آمریکا در سال ۲۰۰۱، پایگاه‌هایی در اختیار طالبان قرار دادند. پاکستان با تقویت طالبان دو هدف را در افغانستان دنبال می‌کند.

نخستین هدف آن که اسلام آباد قصد دارد مانع از تبدیل شدن هند به قدرت مسلط در منطقه شود. این کار مستلزم حذف هند از بازی سیاسی افغانستان است. اگر طالبان نتواند حکومت اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان را سرنگون کند افغانستان گرفتار جنگ داخلی خواهد شد.

هدف دوم پاکستان اطمینان یافتن از ثبات کافی افغانستان است تا زیر ساخت‌های انرژی و به ویژه خط لوله TAPI در آن احداث شود. این پروژه قرار است آسیای جنوبی را به ذخایر هیدروکربن آسیای مرکزی متصل کند. اسلام آباد برای تامین مالی این طرح‌های بزرگ ۶۰ میلیارد دلار در قالب وام، از پکن دریافت کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار