سازمان‌های جاسوسی غرب از جمله سیا به دنبال متحدان جدید در افغانستان هستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک تایمز، از زمان اعلام خروج نیرو‌های خارجی از خاک افغانستان بسیاری بر این باورند که آینده سیاسی این کشور در هاله‌ای از ابهام فرو می‌رود. برخی تحلیلگران می‌گویند با قدرت گیری احتمالی گروه طالبان در افغانستان امکان جنگ داخلی زیاد است.

با این حال، به تازگی سازمان‌های جاسوسی و اطلاعاتی غرب از جمله سیا به بهانه جلوگیری از جنگ داخلی اعلام کردند در صورت دریافت اطلاعاتی مبنی بر تشدید درگیری‌ها در داخل افغانستان و آغاز جنگ داخلی ممکن است برخی ماموریت‌های خود در این کشور را بازتعریف کنند.

به گفته نیویورک تایمز، سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای غربی به ویژه آمریکا از دهه ۱۹۸۰ در خاک افغانستان حضور داشتند و معمولاً از گروه‌های مخالف دولت مرکزی در افغانستان حمایت مالی می‌کردند. حالا سازمان‌های اطلاعاتی غرب به دنبال افرادی در داخل خاک افغانستان هستند که بتوانند اطلاعاتی دقیق از تحولات پس از خروج نیرو‌های نظامی خارجی از خاک این کشور به آن‌ها ارائه دهند.

آمریکایی‌ها می‌گویند قرار است افرادی از داخل دولت افغانستان در این زمینه با آن‌ها همکاری کنند؛ این در حالیست که دولت افغانستان در بیانیه‌ای رسمی هر گونه ارتباط با سازمان‌های جاسوسی غرب را تکذیب کرده و گفته این کار خلاف استقلال و میهن پرستی در افغانستان است و اگر زمانی کسانی از این خط قرمز عبور کنند به شدت مورد مجازات قرار خواهند گرفت.

ویلیام برنز، رییس سازمان جاسوسی سیا در روز‌های گذشته اعلام کرده بود به دنبال جایگزین‌های اطلاعاتی در خاک افغانستان است تا هر گونه تحولات در خاک این کشور را به اطلاع مقامات آمریکایی برساند.

نیرو‌های نظامی خارجی قرار است تا چند ماه آینده خاک افغانستان را به طور کامل ترک کنند. به گفته مقامات رسمی آمریکا تا به حال نزدیک به ۶۰ درصد نیرو‌های نظامی آمریکا افغانستان را به مقصد کشورشان ترک کرده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.