منبعی از افغانستان اعلام کرد تنها در روز‌های ۳ و ۴ ژوئن (۱۳ و ۱۴ خرداد) ۱۱۹ نفر در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان،  یک منبع افغان اعلام کرد در روز پنجشنبه گذشته، ۳ ژوئن (۱۳ خرداد) ۵۴ نفر و در جمعه گذشته، ۴ ژوئن (۱۴ خرداد) ۶۵ نفر در نبرد‌ها یا اقدامات امنیتیِ این کشور جان‌باختند و بنابراین در مجموع تنها در دو روز ۱۱۹ نفر در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند.

در حالی که سطح خشونت در افغانستان و علی‌رغم تلاش برای ایجاد صلح همچنان بالا است، منبعی امنیتی که خواست نامش فاش نشود، امروز (یک‌شنبه) از کشته شدن ۱۱۹ نفر در پنجشنبه و جمعه گذشته، ۳ و ۴ ژوئن  خبر داد و اعلام کرد: «۱۰۲ نیروی امنیتی در میان این افراد جان خود را از دست داده‌اند.»

تحلیلگران می‌گویند این آمار «نشان‌دهنده شدت خشونت و درگیری در افغانستان است.» وزارت دفاع این کشور روزانه به طور معمول حداقل از درگیری در ۱۰ استان مختلف افغانستان خبر می‌دهد.

همچنین این منبع اعلام کرد: «در این دو روز ۱۹۶ نیروی امنیتیِ افغان مجروح شدند.»

او همچنین از کشته شدن ۵۴ نفر در تاریخ ۳ ژوئن خبر داد و اعلام کرد: «۱۷ نفر از اعضای پلیس، ۳ نیروی پلیس محلی ۲۰ عضو ارتش، ۸  غیرنظامی و ۵ عضو امنیت ملی در میان این افراد بودند.»

همچنین در تاریخ ۴ ژوئن نیز ۶۵ کشته اعلام شده است که در میان آن‌ها نیز «۱۵ افسر پلیس، ۲۳ عضو ارتش، ۵ عضو امنیت ملی، ۱۸ عضو نیرو‌های عمومی، و ۹ غیرنظامی» گزارش شده است.

وزارت دفاع افغانستان نیز اعلام کرد در درگیری‌های این دو روز میان طالبان و نیرو‌های افغان «۱۸۳ عضو طالبان در تاریخ ۳ ژوئن و در ۸ ناحیه و ۱۸۱ عضو این گروه در تاریخ ۴ ژوئن در ۶ ناحیه کشته شدند.»

طالبان این آمار را رد کرده است.

«خان آقا رضایی» رییس کمیسیون امنیتی مجلس نمایندگان، در این باره گفته است: «روزانه شاهد جنگ و درگیری در ۲۴ تا ۲۷ ولایت هستیم. تلفات نیرو‌های امنیتی ما نیز به همین نسبت بالا رفته است، اما تلفات در طالبان بسیار بالاتر از این است.»

«نسیم مدبر» نمایندۀ مردم بغلان در مجلس، نیز گفت: «هدایت درگیری مشکل دارد و نیروی کافی نداریم تا مناطق خود را بازپس‌گیری کنیم.»

«رحمت‌الله اندر» سخنگوی شورای امنیت ملی، نیز گفت: «هفته گذشته طالبان ۶۳ نظامی را در ۲۷ ولایت شهید و ۱۲۶ نفر دیگر را مجروح کرد. در این میان زنان و کودکان نیز کشته شدند.»

این آمار در حالی منتشر شده که به طور معمول شمار تلفات در نیرو‌های امنیتی و طالبان به طور عمومی بازگو نمی‌شود و قابل تایید نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.