وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان در روز جهانی کودک اعلام کرد شش میلیون کودک افغان در معرض خطر قرار دارند که یک میلیون آن‌ها معتاد به مواد مخدر هستند.

به گزارش  حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری جمهور، وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان به مناسبت روز جهانی کودک می‌گوید که شش میلیون کودک در افغانستان در ۲۳ دسته بندی در معرض خطر قرار دارند که یک میلیون آن‌ها معتاد به مواد مخدر می‌باشند.

غلام‌حیدر جیلانی، مسئول امور اجتماعی وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان امروز سه‌شنبه (۱۱ جوزا) در مراسم تجلیل از روز جهانی کودک در کابل از میزان بالای آسیب‌پذیری کودکان در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

جیلانی گفت: بر اساس تخمین استراتژی ملی کودکان افغانستان، شش میلیون کودک افغانستان در ۲۳ دسته بندی در معرض خطر قرار دارند.

او افزود این تعداد کودکان شامل کودکان یتیم، بی‌سرپرست، قربانی جنگ، معتاد به مواد مخدر، کودکان در حال انتقال از یک ولایت به ولایت دیگر و یا از یک ولسوالی به ولسوالی دیگر، کودکان برگشت داده شده از خارج، کودکان دارای عقب‌ماندگی ذهنی و کودکان دارای معلولیت می‌شوند.

به گفته این مقام افغان، بر اساس آمار اداره مبارزه با مواد مخدر، یک میلیون کودک در افغانستان معتاد به مواد مخدر هستند و همچنین بر اساس آمار یونیسف از هر ۱۰ کودک افغانستان ۷ تن آن‌ها مورد خشونت قرار می‌گیرند.

مقام وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان بیان داشت: ۴۸ درصد کودکان افغانستان ازدواج زیر سن و ۸۰ درصد ازدواج اجباری دارند و همچنان ۷۷ درصد کودکان مورد خشونت فیزیکی قرار می‌گیرند.

به گفته جیلانی، ۶۶ درصد کودکان در افغانستان رشد فیزیکی نکرده و ۳۶ درصد دیگر سوء تغذیه دارند؛ ۱۷۴ هزار کودک افغان دارای معلولیت هستند و از هر ۳ طفل یکی گدایی می‌کند.

او با بیان اینکه بودجه حمایت از اطفال آسیب پذیر در افغانستان از ۲۲ میلیون افغانی به ۵۰ میلیون افزایش یافته است، گفت:" ما در حال حاضر ۴۹۰ باب کودکستان داریم و سالانه ۲۵ الی ۳۰ هزار کودک را مورد حمایت قرار می‌دهیم که اکنون ۱۰ هزار طفل یتیم در ۶۸ پرورشگاه ما زیر پوشش حمایتی قرار دارند".

جیلانی گفت:" ما بیش از ۲۰ سند ملی و بین المللی را برای حمایت از اطفال آسیب‌پذیر تطبیق می‌کنیم و تلاش داریم با ایجاد پرورشگاه‌‎های دولتی و خصوصی کودکان آسیب‌پذیر را زیر پوشش حمایتی خویش قرار دهیم و میزان اطفال در معرض خطر را از ۲۳ بخش به صفر برسانیم".

او افزود:" ما مراکز حمایت از اطفال را در کابل، بامیان و ننگرهار ایجاد کردیم و تلاش داریم در تمام ولایات افغانستان این مراکز را ایجاد کرده و میزان آسیب‌پذیری کودکان را کاهش دهیم".

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.