تحلیلگران چینی بر این باور هستند که صنعت فناوری چین از اصلی‌ترین هدف‌های دونالد ترامپ در اختلافات میان واشنگتن و پکن بود که ممکن است با روی کار آمدن بایدن این حساسیت‌ها کم‌تر شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترزر، تحلیلگران بر این باورند که دوره چهار ساله ترامپ اعتماد به نفس را به چینی‌ها آموخته است و اهداف چین برای ارتقای صنعت داخلی و ظرفیت‌های صنعتی تغییر نمی‌کند.

«فانگ زینگ دونگ» کارشناس جامعه شناسی و ارتباطات در دانشگاه «ژی جیانگ»گفت: با روی کار آمدن بایدن صنعت فناوری چین راحت می‌شود اما  رقابت اقتصادی بین این دو کشور کم رنگ نخواهد شد.

او ادامه داد: «بالاخره، آمریکا قرار است به رقابت عادلانه احترام بگذارد و از نوآوری حمایت کند. با این حال، در زمینه فن آوری پیشرفته، رقابت و تئوری بازی پایان نخواهد یافت و چین و آمریکا در آینده با قابلیت‌های واقعی نوآوری با یکدیگر رقابت خواهند کرد.»

تحلیلگران در یادداشتی اعلام کردند چین احتمالاً از نظر اولویت‌های سیاسی  بایدن در رتبه‌های پایین‌تری قرار می‌گیرد زیرا  تمرکزاو ابتدا در مورد مسائل داخلی است و ممنوعیت‌های  آمریکا  در صنعت  چین در زمان  بایدن کمتر خواهد شد.

هنوز هم بسیاری از مدیران بر این باورند که  اقدامات ترامپ سبب آسیب پذیری صنعت فناوری چین شده و کنار گذاشته شدن آن توسط بایدن اکنون یک اولویت سیاسی برای این کشور  است.

پکن در ماه‌های اخیر مدل جدید "گردش دوگانه" رشد را برای هدایت اقتصاد چین معرفی کرده است، مدلی که در آن به عنوان مثال با صرف میلیارد‌ها دلار برای تشویق صنعت تراشه‌های داخلی، اعتماد به بازار‌ها و فن آوری خارج از کشور  کاهش می یابد.

یکی از کارمندان ارشد شرکتهای چینی که در لیست سیاه آمریکا قرار دارد و به دلیل اینکه اجازه صحبت کردن با رسانه‌ها را ندارد خود را معرفی نکرد، گفت: این احتمال وجود دارد که چین و آمریکا فرصتی برای مذاکره داشته باشند تا برخی از مسائل مربوط به فناوری را کاهش دهد. اما تغییر روند طولانی مدت دشوار است. دولت ترامپ صنعت چین را بیدار کرده است و توسعه در زنجیره صنعتی داخلی به شکل خاصی به صورت  مستقل ادامه می یابد.

دونالد ترامپ در زمان ریاست جمهوری خود تحریم های اقتصادی، تجاری و نظامی زیادی را علیه چین اعمال کرد. بسیاری از برنامه های اجتماعی و نرم افزار های چینی هم از این دسته بودند که ترامپ آنها را  خطری برای امنیت ملی دانست. این تحریم‌ها روز به روز  تنش بین دو کشور را بیشتر می‌کرد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار