دیپلمات ارشد روسیه در اتحادیه اروپا، تحریم‌های این اتحادیه علیه کشورش در ماجرای مسمومیت مخالف دولت مسکو را یکجانبه و غیرقانونی توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نماینده روسیه در اتحادیه اروپا اعلام کرد مسکو به تحریم‌های بروکسل در ماجرای مسمومیت پاسخ خواهد داد.

ولادیمیر چیزوف روز شنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد پاسخ روسیه به تحریم‌های اتحادیه اروپا قطعی خواهد بود و این تحریم‌ها روابط دو جانبه با آلمان و فرانسه را نیز هدف قرار می‌دهد. این مقام روس تاکید کرد: از آنجا که تحریم‌های وارد شده شخصی است، بدیهی است که پاسخ ما نیز شخصی خواهد بود.

دیپلمات ارشد روسیه افزود: منطقی است که تصور کنیم اقدامات تلافی جویانه ممکن است بر روابط دو جانبه مسکو با برلین و پاریس تأثیر بگذارد، زیرا هیچ کس نمی‌تواند نقش آن‌ها را در پس ماجرای تحریم کتمان کند.

چیزوف تاکید کرد همانند تحریم‌های پیشین، روسیه تحریم‌های جدید را یک جانبه و غیر قانونی تلقی می‌کند. وی تأکید کرد که شورای امنیت سازمان ملل تنها ارگانی است که حق وضع تحریم دارد.

روز پنج شنبه نیز سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه ضمن ابراز تاسف نسبت به تحریم‌های تازه اروپا علیه روسیه، آن‌ها را فاقد منطق ارزیابی کرد.

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه با اعمال تحریم‌های جدید علیه ۶ فرد و یک نهاد روس به دلیل آنچه دست داشتن در مسمومیت رهبر مخالفان روسیه خواند، موافقت کرد. این تحریم‌ها شامل مسدود شدن دارایی‌ها و نیز ممنوعیت سفر به کشور‌های عضو این اتحادیه می‌شود و از چند روز دیگر به طور رسمی قابل اجراست.

الکسی ناوالنی ماه گذشته در یک پرواز داخلی در سیبری بیمار شد و به کما رفت؛ او در همان شرایط با هواپیما به بیمارستانی در برلین منتقل شد. درباره مسمومیت او انتقاد‌ها و ادعا‌های بسیاری از سوی مقام‌های کشور‌های اروپایی مطرح شده است. به طور مثال، به تازگی انگلیس مدعی کشف ماده سمی در خون ناوالنی شد.

پیش از آن نیز پزشکان آلمانی مدعی بودند آزمایش‌ها حاکی از مسمومیت ناوالنی با یک عامل عصبی است؛ گفته می‌شود این آزمایش‌ها در سه کشور مختلف انجام شده است، از این رو دولت‌های غربی از روسیه خواسته‌اند تا در این باره توضیح دهد.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار