مشاور نخست‌وزیر عراق در گفتگویی تلویزیونی درباره نقاط مثبت مذاکرات راهبردی میان بغداد و واشنگتن سخن گفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری بغداد الیوم، هشام داوود، مشاور نخست‌وزیر عراق در یک مصاحبه تلویزیونی، درباره گفتگو میان بغداد و واشنگتن، مهمترین نقاط مورد توافق میان دو طرف، تنها شرط پرداخت حقوق کارمندان منطقه کردستان و عملکرد کمیته تحقیق درباره حوادث مربوط به تظاهرات‌های اخیر در این کشور سخن گفت.

وی در مصاحبه با شبکه «الشرقیه» اعلام کرد: دولت در تعقیب و پیگرد عوامل قتل شماری از تظاهرات‌کنندگان و نیز متجاوزان به حقوق آن‌ها جدی است و در حال حاضر به دنبال مشخص کردن شمار دقیق شهدا، زخمی‌ها و کسانی که دچار نقص عضو شده‌اند، است. یک کمیته پیگیری، برای این پرونده تشکیل شده است که از طریق پزشکی قانونی و سایر نهاد‌های ذی‌ربط این مسئله را دنبال می‌کند.

هشام داوود افزود: باید کمیته مذکور، نخستین آمار مربوط به تحقیقات خود را طی چند هفته آینده اعلام کند و سپس کمیته دوم حقیقت‌یاب کار خود را در این پرونده آغاز خواهد کرد.

وی درباره افرادی که در این کمیته فعال هستند، اعلام کرد: شخصیت‌های ملی شناخته‌شده تحت نظارت مستقیم دفتر نخست‌وزیری، این پروسه را پیگیری می‌کنند. همچنین برخی فعالان مدنی و خانواده‌های قربانیان نیز در این روند مشارکت دارند و دولت به وعده خود در این‌باره عمل خواهد کرد.

مشاور نخست وزیر عراق درباره روابط میان دولت مرکزی و منطقه کردستان گفت: وزرای کابینه جدید عراق مستقل هستند و «فواد حسین» وزیر خارجه، با یک توافق سیاسی انتخاب شد و یک استثناء بود و اربیل حضور او در بغداد را مقدمه ایجاد پل‌های اعتماد با بغداد محسوب می‌کرد. این امر برای زمینه‌سازی به منظور خاتمه دادن به پرونده‌های فیمابین مهم است.

وی تاکید کرد: ما حقوق کارمندان منطقه کردستان را تا زمانی که مبالغ مربوط به درآمد‌های نفتی خود را به بغداد تحویل ندهند، پرداخت نخواهیم کرد.

هشام داوود مذاکرات راهبردی میان بغداد و واشنگتن را نقطه مثبتی ارزیابی کرد و گفت: ما در این گفت‌وگوها، تاکید می‌کنیم که اولا عراق کشوری دارای حاکمیت است و دوما با دیگران بر اساس اصل منافع مشترک تعامل می‌کند.

وی درباره نقاط سوم و چهارم مطرح شده در این مذاکرات افزود: ما می‌بینیم که عراق با گذشت زمان نیاز دارد تا نیرو‌های آمریکایی در این کشور کاهش یابند و ما این را در مذاکرات، به آمریکایی‌ها ابلاغ کردیم. در عین حال ما خواستار توسعه روابط در بخش‌های دیگر غیرنظامی در راستای منافع عراق هستیم. واشنگتن نیز به تمایل عراق مبنی بر عدم وجود پایگاه‌های ثابت آمریکایی در عراق احترام می‌گذارد.

در بیانیه دو کشور پس از نشست مشترکشان آمده است: آمریکا و عراق تشخیص داده‌اند که در سایه پیشرفت‌های قابل‌توجه در زمینه حذف تهدید داعش، آمریکا ظرف ماه‌های آینده به کاهش حضور نیرو‌های نظامی خود در عراق ادامه خواهد داد. همزمان با تمرکز دو طرف روی ایجاد یک رابطه امنیتی دوجانبه و مبتنی بر منافع دوجانبه، رایزنی‌ها با دولت عراق درباره وضع نیرو‌های باقی‌مانده در عراق ادامه خواهد یافت.

نخستین جلسه مذاکرات راهبردی بغداد-واشنگتن پنج‌شنبه هفته گذشته به صورت ویدئو کنفرانس آغاز و در روز جمعه با صدور بیانیه‌ای مشترک پایان یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار