پایگاه اینترنتی نشنال در گزارشی از تلاش عربستان سعودی و کویت برای پایان بخشیدن به مناقشات نفتی خود خبر داد.

لاوروف: بحران سوریه باید از راه سیاسی حل و فصل شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی نشنال در گزارشی به روابط میان عربستان سعودی و کویت پرداخت و نوشت: ریاض و کویت در حال دست یابی به توافق نامه‌ای بر سر یک میدان نفتی مورد مناقشه هستند.

در این گزارش با عنوان "عربستان و کویت در آستانه یک توافق نفتی در منطقه‌ای بی طرف قرار دارند" آمده است: عربستان سعودی و کویت یک گام مهم در راستای پیشبرد بیش از پیش روابط در شورای همکاری خلیج (فارس) برداشته اند و گفته می‌شود برای حل و فصل یک مناقشه بر سر تولید نفت در میادین مشترکشان در منطقه به اصطلاح بی طرف، در مسیر دستیابی به یک توافق نامه نهایی هستند.

منابع فعال در صنعت نفت در گفتگو با خبرگزاری رویترز و روزنامه «وال استریت ژورنال» اعلام کردند: پیش بینی می‌شود روز سه شنبه یک توافق نامه رسمی در ارتباط با این منطقه در کویت امضا شود، اما تاخیر‌ها بر تلاش‌های این دو کشور در گذشته سایه افکنده است. این دو کشور در سال ۲۰۱۴ تولید نفت در این منطقه را متوقف کردند.

این منطقه - که یک منطقه ویژه مشخص شده است - به اندازه مجموع مساحت شارجه و ابوظبی بوده و ظرفیت تولید نفت در آن بیشتر از استرالیاست.

این مناقشه در توقف تولید نفت ۵۰۰ هزار بشکه در روز از این منطقه در سال ۲۰۱۴ نقش داشت. با توجه به نوسانات بازار نفت به سبب کاهش تولید نفت اوپک، ۵۰۰ هزار بشکه نفت، حجم قابل توجهی محسوب می‌شود که می‌تواند بر بازار تأثیرگذار باشد. این رقم ۰.۵ درصد از تولید نفت در سطح جهان را تشکیل می‌دهد.

این منطقه در سال ۱۹۷۰ رسما بین عربستان سعودی و کویت تقسیم شد. آن‌ها از آن زمان به بعد در منابع این منطقه شریکند و بر سر حقوق مرتبط با تولید نفت در این منطقه اختلافاتی دارند که این اختلافات، هر از چند گاهی تشدید می‌شود. اعطای امتیاز نفتی به صورت یکجانبه از سوی عربستان سعودی به شرکت آمریکایی شورون در سال ۲۰۰۹ عامل اصلی در تشدید این مناقشات بوده است.

شرکت «شورون» با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: زیرشاخه اش در عربستان سعودی همچنان به این منطقه متعهد است و بر حمایت از فعالیت‌های عملیاتی به منظور حفظ آمادگی برای آغاز مجدد تولید در زمان مناسب متمرکز است.

اما در صورت تصمیم عربستان سعودی و کویت، از سر گیری تولید نفت در این منطقه روندی فوری نخواهد داشت و بازگشت به ظرفیت کامل تولید در این منطقه به چندین ماه زمان نیاز دارد.

«خالد الفالح» وزیر نفت کویت روز یکشنبه اعلام کرد امیدوار است دو کشور بتوانند این ماه مشکلات را در این باره حل و فصل کنند.

فالح در کویت در گفتگو با خبرنگاران گفت: «امیدواریم تا پایان سال بتوانیم مشکلات را حل و فصل کرده و شرایط به حالت عادی باز گردیم.»

در ماه اکتبر، «خالد الجراح» معاون وزیر امور خارجه کویت اعلام کرد گفتگو‌ها بین کویت و ریاض در ارتباط با این موضوع «بسیار مثبت» بود و یک توافق نامه حاصل شده است.

به نوشته این پایگاهع، با وجود مناقشه بر سر این منطقه، دو کشور روابط خوبی با یکدیگر دارند و کویت از ژوئن سال ۲۰۱۷ -زمانی که ریاض، امارات عربی متحده، بحرین و مصر روابط تجاری خود را با قطر بر سر حمایت دوحه از سازمان‌های تروریستی قطع کردند، نقش میانجی را در تنش‌ها بین عربستان سعودی و قطر ایفا کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار