کارشناس مدیریت بهداشت و بیماری‌های دامی استان از ابتلای ۱۵۳ نفر در استان به تب مالت در سال گذشته خبر داد. 

عندلیبی کارشناس مدیریت بهداشت و بیماری‌های دامی استان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ،  گفت: در سال ۹۷ تعداد ۱۵۳ مورد تب مالت انسانی و ۵۵ مورد بروسلوز دامی در استان گزارش شده است.

وی با اشاره به مشترک بودن این بیماری بین دام و انسان و اهمیت بالای پیشگیری از این بیماری افزود: واکسیناسیون منظم دام‌های سبک و سنگین به صورت سالانه حدود ۷۰ درصد از ابتلا به این بیماری می‌کاهد.

عندلیبی در مورد علائم بیماری تب مالت در انسان گفت: تب و لرز و درد مفاصل به خصوص درد در ناحیه‌ی کمر از جمله علائم قابل رؤیت در زمان ابتلا به این بیماری می‌باشد.

کارشناس مدیریت بهداشت و بیماری‌های دامی تاکید کرد: در هنگام مثبت شدن تست خونگیری در دام، بلافاصله دام مورد نظر کشتار و بعد از دفن امعاء و احشاء حیوان، گوشت دام پس از قرار گرفتن در مرحله میکروب کشی برای مصرف خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد .

وی یکی از راه‌های انتقال این بیماری را استفاده از فراورده‌های خام دامی برشمرد و تاکید کرد به علت نداشتن علائم خاص در دام مبتلا دامدار باید هنگام تماس با بافت‌های آلوده و برخورد با پوست و مواد دفعی دام، نکات بهداشتی را رعایت نماید.

در پایان عندلیبی به ورود دام قاچاق به استان اشاره کرد و گفت: ورود دام به صورت غیر قانونی از کشور‌های همسایه و عدم نظارت کافی در مورد واکسیناسیون آن‌ها یکی دیگر از علل شیوع این بیماری در استان می‌باشد.

انتهای پیام / ط ا

گسترش تب مالت توسط دام قاچاق

برچسب ها: واکسیناسیون ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.