سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی به بررسی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول و جزئیات آن پرداخت.

حیرانی سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول از ۳ تیر امسال اجرایی شد که در کنار آن باید به قانون جامع حد نگار توجه داشته باشیم، زیرا مکمل همدیگرند و در آن پیش بینی شده برای همه املاک و اراضی کشور بر اساس نقشه‌های تهیه شده، اسناد حد نگار با مشخصات ویژه یا همان کاداستر ثبت شود.

او افزود: با این قانون باید به هر معامله‌ای که انجام می‌شود وجهه رسمی بدهیم و در بازه‌های تعریف شده مردم باید اسناد عادی خودشان را در سامانه بارگذاری کرده و بعد منتهی به صدور سند مالکیت شود و بعد از آن زمان هیچ معامله‌ای به صورت عادی انجام نشود تا شکل رسمی به خود گرفته و به مشکل نخورد. 

حیرانی بیان کرد: دو سامانه در ماده یک و ۱۰ قانون اشاره شده که در ماده یک قانون الزام سامانه ثبت الکترونیک اسناد است که از سال ۹۲ از آن استفاده می‌شود و سامانه ماده ۱۰ سامانه ساماندهی اسناد غیر رسمی است. 

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: قانونگذار چنین مقدر داشته که بعد از لازم الاجرا شدن قانون و راه‌اندازی سامانه ساماندهی اسناد غیر رسمی، یک سال پس از آن هر عمل حقوقی که انجام می‌شود باید در سامانه ثبت الکترونیک اسناد ثبت شود. 

او عنوان کرد: مردم یک سال وقت دارند هر اقدام حقوقی به جز اجاره زیر دو سال را در سامانه ثبت الکترونیک اسناد ثبت کنند؛ در غیر این صورت اگر از این معامله مشکلی برایشان ایجاد شد محاکم و دادگستری این اسناد غیر رسمی را قبول نکرده و در دستگاه‌های اجرایی نیز قابلیت پذیرش ندارند.

حیرانی تصریح کرد: از ۳ تیرماه امسال به بعد، معاملات انجام شده در بنگاه‌های املاک شامل قانون جدید می‌شود و اسنادی که بعد از این به صورت حد نگار صادر شده است باید نقل و انتقالشان به صورت رسمی صورت بگیرد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی اظهار کرد: در قانون جدید یعنی قانون الزام ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، سامانه ۱۰ بسیار مهم است و قانونگذار گفته افرادی که سند رسمی در اختیار دارند دو سال مهلت دارند که آن را در سامانه ساماندهی اسناد غیر رسمی بارگذاری کنند و در مرحله دوم نیز ظرف دو سالِ دیگر باید بروند یا با مالک قبلی زمین سند رسمی ملک را منتقل کنند و یا اگر اختلافی دارند با مراجعه به دادگستری آن را حل کرده و نتیجه کار هر چه که شد، مدرک آن را در سامانه بارگذاری کنند. 


بیشتر بخوانید


او گفت: در حال حاضر مشاور املاک نمی‌تواند به تنهایی معاملات را تنظیم کند و باید مقدمات آن را انجام داده و در سامانه ثبت و به دفاتر اسناد رسمی ارسال کند و بعد از آن تأییدیه آن را گرفته تا نقل و انتقال نهایی صورت بگیرد. 

حیرانی افزود: اموال غیر منقول آن چیزی است که قابلیت جابجایی و نقل و انتقال ندارند و اموال منقول اموالی است که مثل خودرو یا موتورسیکلت قابلیت جابجایی دارند. 

۷۲ دفترخانه اسناد رسمی در استان وجود دارد 

محمدزاده مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی گفت: تعداد زیادی از اسناد بافت روستایی تک برگ هستند که باید رسمی شوند و در مورد اسناد شهری این آمار بسیار پایین‌تر است. 

او افزود: قانون الزام ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول جنبه پیشگیرانه دارد که ۱۵ ماده و ۱۴ آیین نامه داشته و هنوز برخی از آنها صادر نشده است، زمانی که این قانون شکل رسمی به خودش بگیرد کمترین مشکل و چالش را در معاملات خواهیم داشت. 

او افزود: این قانون برای دستگاه‌ها و دفاتر اسناد رسمی به صورت وظیفه تکلیف شده است و سامانه ثبت الکترونیک نیز از سال ۹۲ در حال کار است. 

محمدزاده بیان کرد: در قانون جدید الزام نیز پیش‌نویس قرارداد تهیه شده و بعد به دفاتر اسناد رسمی رفته و آنها آن را تنظیم نهایی می‌کنند و بعد از شروط طرفین، تنظیم سند صورت می‌گیرد. 

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی ادامه داد: تا پارسال بیش از ۵۰ دفترخانه رسمی داشتیم که هم اکنون این تعداد به ۷۲ دفترخانه رسمی فعال رسیده و امسال به تعداد آنها نیز اضافه می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.