دولت روسیه به طرفهای اروپایی برجام هشدار داد حفظ این توافق بدون جبران خسارات تهران و تضمین صادرات نفت ایران بسیار مشکل است.

مسکو: برجام تنها با جبرات خسارات ایران حفظ می‌شود/ تهرام مصمم به کاهش تعهدات خود استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد سیاستهای مخرب آمریکا و کشورهای عربی متحد آن علیه ایران غیرمسئولانه است و اوضاع کنونی را بدتر می‌کند.

معاون وزیر خارجه روسیه در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک در این باره افزود: «علاوه بر مشکلات مربوط به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اعمال محدودیت بر صادرات نفت ایران و دیگر مسائل، شاهد فعالیتهای مخرب شماری از کشورهای خلیج فارس و آمریکا برای متشنج‌کردن منطقه و فشار به ایران هستیم، این سیاستها کاملا غیرمسئولانه است و همه مسائل را بدترمی‌کند».

ریابکوف در خصوص آینده توافق هسته‌ای با ایران اظهار کرد که بدون ایجاد یک سازوکار برای جبران خسارات وارده به ایران در نتیجه تحریمهای آمریکا، آینده برجام مبهم خواهد بود.

وی در این باره تشریح کرد: «اگر طرفهای دیگر برجام که از این توافق خارج نشده‌اند بتوانند سازوکاری عملی و موثری را برای جبران خسارات حاصل از تحریمهای آمریکا علیه ایران طراحی کنند تا سطح قابل‌قبولی از صادرات نفت ایران حفظ شود، به نظرم شانس حفظ این توافق افزایش می‌یابد.

این مقام ارشد دولت روسیه همچنین افزود: «ما  باید بپذیریم که همکاران ما در ایران، اگر هیچ تغییر واقعی برای بهتر شدن شرایط مشاهد نکنند، مصمم هستند که تعهدات خود در برجام را کاهش دهند.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین اعلام کرد نشست کمیسیون برجام احتمالا نیمه ماه ژوئن برگزار خواهد شد.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال گذشته به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاد تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و همچنین ژستهای عوام‌فریبانه مقامات این کشور مبنی بر آمادگی گفتگو با ایران همزمان با فشارهای تحریمی و همچنین بدعهدی طرف‌های دیگر برجام به ویژه کشورهای اروپایی، سرانجام حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان ۱۸ اردیبهشت سال جاری در پاسخ به این گونه اقدامات، از توقف فروش مازاد اورانیوم غنی شده و آب سنگین خبر داد.

بر این اساس، ایران محدودیت‌های مربوط به ذخیره‌سازی آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را رعایت نخواهد کرد. در عین حال، ایران تهدید کرده است که در مرحله بعد (پس از اتمام مهلت ۶۰ روزه به اروپا برای اجرای تعهدات بانکی و نفتی خود)، توقف بخش‌های دیگری از توافق هسته‌ای را در دستور کار قرار خواهد داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار