نیرو‌های موسوم به ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر، روز پنجشنبه شهر «غریان» در یکصد کیلومتری جنوب طرابلس را به کنترل خود درآوردند.

تسلط نیرو‌های ژنرال حفتر بر یک شهر در لیبیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیرو‌های موسوم به ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر روز پنجشنبه از به دست گرفتن کنترل شهر غریان در یکصد کیلومتری جنوب طرابلس، پایتخت لیبی، خبر دادند.

عبدالسلام الحاسی، فرمانده یگان‌های ارتش ملی لیبی که مسئولیت امنیت غرب لیبی را به عهده دارند، گفت: «ما به طور کامل کنترل غریان را در اختیار داریم».

پس از سقوط رژیم دیکتاتوری معمر قذافی در سال ۲۰۱۱، لیبی به دو بخش تقسیم شده است: دولت وحدت ملی که جامعه بین المللی آن را به رسمیت می‌شناسد و مقر آن در طرابلس است و دولتی که به موازات آن تشکیل شده و ژنرال خلیفه حفتر از آن حمایت می‌کند و کنترل شرق این کشور را در دست دارد.

نیرو‌های موسوم به ارتش ملی لیبی اخیرا کنترل خود بر جنوب لیبی را گسترش داده و به سمت غرب پیشروی کرده است. این نیرو‌ها چهارشنبه شب در غریان با نیرو‌های فایز السراج، نخست وزیر مورد تأیید جامعه بین المللی، درگیر شدند.

به اعتقاد برخی دیپلمات ها، این فشار ارتش ملی لیبی پیش از هر چیز با هدف تحت فشار قرار دادن سراج است تا با تقسیم قدرت موافقت کند و حفتر بتواند فرماندهی ارتش ملی لیبی را به دست گیرد.

این درگیری‌ها برای سازمان ملل متحد و کشور‌های غربی که تلاش می‌کردند بین این دو جناح میانجیگری کنند، بسیار نگران کننده است. در چارچوب این تلاش ها، سراج و حفتر ماه گذشته در ابوظبی با یکدیگر گفتگو کردند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه به منظور تلاش برای از سرگیری مذاکرات وارد طرابلس شد. وی از همه طرف‌ها خواست به درگیری‌ها پایان دهند. گوترش گفت: «راه حل نظامی وجود ندارد. تنها گفتگو میان لیبیایی‌ها می‌تواند مشکل آن‌ها را حل کند. من خواستار برقراری آرامش و خویشتن داری هستم و برای دیدار با مقامات لیبی آماده می‌شوم».

انتهای پیام/

برچسب ها: آفریقا ، سازمان ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار