ژنرال حفتر اعلام کرد طرف‌های رقیب در لیبی می‌توانند برای نخستین بار به توافقی درباره کنترل ارتش و تشکیل دولت وحدت ملی دست یابند و انتظار می‌رود تا ۲ هفته دیگر پیشرفتی در حل و فصل بحران حاصل شود.

ژنرال حفتر: بحران در لیبی تا ۲ هفته دیگر حل خواهد شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ژنرال حفتر که نیرو‌های وی کنترل شرق لیبی را در دست دارند، اعلام کرد طرف‌های رقیب در لیبی می‌توانند برای نخستین بار به توافقی درباره کنترل ارتش و تشکیل دولت وحدت ملی دست یابند و انتظار می‌رود تا ۲ هفته دیگر پیشرفتی در حل و فصل بحران حاصل شود.

خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی که بر شرق این کشور تسلط دارد، شامگاه شنبه اعلام کرد کشور طی دو هفته آینده در حل و فصل بحرانی که از هشت سال پیش در کشور بیداد می‌کند، به پیشرفت‌هایی دست می‌یابد.

به گفته شبکه تلویزیونی العربیه، ژنرال حفتر این سخنان را در حاشیه مجمع جوانان که در بنغازی برگزار شد، عنوان کرد. ژنرال حفتر همچنین اعلام کرد پیشرفت به لطف تشکیل دولت وحدت ملی حاصل خواهد شد که تشکیل آن به گسست کنونی در میان نهاد‌های کشور پایان خواهد داد.

این اظهارات خلیفه حفتر در راستای سخنانی است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز شنبه بیان کرد. به گفته دبیرکل سازمان ملل به نقل از رویترز، نشانه‌های زیادی وجود دارد که دو رهبر رقیب در لیبی می‌توانند برای نخستین بار به توافقنامه‌ای درباره کنترل ارتش، یکی از شکاف‌های اصلی میان طرف‌های درگیر، دست یابند.

در همان حال موسی فکی، رئیس اتحادیه آفریقا شامگاه شنبه در تونس اعلام کرد یک کنفرانس آشتی ملی میان طرف‌های مختلف لیبیایی به منظور خروج لیبی از بحران برگزار خواهد شد.

کنفرانس ملی دیگری از ۱۴ تا ۱۶ آوریل در غدامس در مرکز لیبی برای بازکردن راه به منظور تعیین تاریخی برای انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در این کشور که بر اثر بحران‌ها از هم پاشیده است، برگزار خواهد شد.

از زمان سقوط معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی در سال ۲۰۱۱، لیبی بر اثر اختلافات و مبارزه میان شبه نظامیان و قبائل برای اعمال نفوذ به لرزه در آمده است.

در سطح سیاسی دو دولت بر سر قدرت در این کشور سرشار از ذخایر نفتی باهم مشاجره می‌کنند. دولت وحدت ملی که در پایان سال ۲۰۱۵ بر اساس توافقنامه‌ای زیر نظر سازمان ملل متحد تشکیل شد و محل استقرار آن طرابلس، پایتخت این کشور است و دولت رقیب دیگری که در شرق مستقر است و کنترل آن را ارتش ملی خود خوانده لیبی به فرماندهی ژنرال حفتر در دست دارد.

این توافق میان طرف‌های رقیب در لیبی بر سر قانون اساسی و برگزاری انتخابات که برای رسیدن نهاد‌ها به ثبات، بازگشت امنیت و همچنین احیای اقتصادی کشور ضروری است، به دست آمده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
كلا هر كي حسن نيت خودشو به ملتش نشون بده
آخرین اخبار